Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 3: Onderwijs vandaag
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_3796 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Maeseele Marie-Paule
- Teunissen Els
- Van Malderen Bernadette
- Belde Isabelle
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALKO_03.1 | BALKO_03.1 - Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.3 | BALKO_03.3 - Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs | Opleidingsfase 1 |
BALKO_06.2 | BALKO_06.2 - Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
3. Groepen in de samenleving genuanceerd in beeld brengen in de kleuterklas.
Kennis nemen van de communicatieregels en deze toepassen in het contact met ouders.
6. Kennis nemen van 'ouders van nu'. De aandachtspunten loyaliteit, verantwoordelijkheid en perspectief nemen meenemen in het contact met de ouders. Discreet omgaan met alle info omtrent kleuters en hun ouders/verzorgers.
10. Reflecteren over eigen beeldvorming ivm groepen in de samenleving.
Inhoud
communicatie
verkennen van de band school - thuis
beeldvorming over groepen in de samenleving
beeldvorming over anderen in de kleuterklas
spreekvaardigheid
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
- Klink Klaar
- Nieuwe Spelling Zachte Helling
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Infomap Gewoon Basisond
- Spellingtrainer
Evaluatie
specifieke evaluatievoorwaarden: zie moduleboek
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 60% | |