Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Onderwegwijs 1: Samen onderweg
Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALKO_3795 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Belde Isabelle
- Teunissen Els
- Maeseele Marie-Paule
- Van Malderen Bernadette
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
- Stage/praktijkoefening
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BALKO_01.1 | BALKO_01.1 - De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs. | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.2 | BALKO_01.2 - Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten , leerplan- en ontwikkelingsdoelen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_01.5 | BALKO_01.5 - Kleuters stimuleren met betrekking tot de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02.1 | BALKO_02.1 - Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02.2 | BALKO_02.2 - 2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren | Opleidingsfase 1 |
BALKO_02.3 | BALKO_02.3 - Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind | Opleidingsfase 1 |
BALKO_03.2 | BALKO_03.2 - Vanuit de ervaringsgerichte opvoedingsvisie de verworven kennis en nieuwe inzichten aanwenden in het pedagogisch en didactisch handelen | Opleidingsfase 1 |
BALKO_05.3 | BALKO_05.3 - Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn) | Opleidingsfase 1 |
BALKO_06.1 | BALKO_06.1 - Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan | Opleidingsfase 1 |
BALKO_08.1 | BALKO_08.1 - Contacten opbouwen en samenwerken met organisaties, instanties en personen in de leefomgeving van de school om zo onderwijs en dagelijks leven zo aansluitend mogelijk te maken | Opleidingsfase 1 |
BALKO_09.1 | BALKO_09.1 - De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving | Opleidingsfase 1 |
BALKO_10.3 | BALKO_10.3 - Het eigen culturele en levensbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen | Opleidingsfase 1 |
Leerresultaten
Functioneel geheel 2 : leraar als opvoeder
2.1 De rechten van het kind respecteren
2.2 Signalen van welbevinden herkennen
2.3 Herkennen van een ervaringsgerichte visie
Inhoud
In SAMEN ONDERWEG sta je stil bij je verantwoordelijkheid als opvoeder op school.
Je verkent wat die verantwoordelijkheid kan inhouden via verschillende visies op opvoeden.
Je leert de rechten van het kind kennen en de impact ervan op de onderwijspraktijk ervaren.
Je leert de kwaliteit van het onderwijs inschatten via de signalen van welbevinden.
Je leert de ervaringsgerichte visie op het opvoeden van kleuters kennen ( CEGO).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | Specifieke evaluatievoorwaarden zie moduleboek | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | Specifieke evaluatievoorwaarden : zie moduleboek | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | |