Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Frans


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AOM_11
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Michiels Martine

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Frans 4

    Begrijpen - luisteren B1/B2

    Begrijpen - lezen B1/B2

    Spreken - productie B1

    Spreken - interactie B1

    Schrijven – B1

    Eindcompetentie

    OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.05OM_MA_02.5 - brieven en niet-technische, korte teksten kan vertalen en/of de vertaling verbeteren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.08OM_MA_02.8 - bezoekers kan verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, aankondigen en/of voorstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.10OM_MA_02.10 - anderen bij de meertalige interne en externe communicatie op gebied van taal kan adviseren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.00BOM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.11OM_MA_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    1.A. De student kan snel en efficiënt het nodige (tekst)materiaal in de geschreven pers en/of het internet vinden en die herwerken tot een boeiende presentatie voor de studiegenoten. Hij is communicatief en leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn eigen werk en dat van anderen.

    2.A. De student drukt zich vlot uit zowel schriftelijk als mondeling met een afwisselende woordenschat en een steeds bredere waaier aan zinsconstructies en idioom, hij hanteert de gepaste taalregisters. Hij past elke communicatie aan doel, doelgroep en context aan.

    2.A. De student beheerst alle basisregels van de grammatica. Hij is voortdurend bereid iets op te zoeken zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleid wordt.

    2.A. De student leest langere, complexere teksten en interpreteert welke inforamtie essentieel is.

    2.A. De student converseert in correct Frans over actuele onderwerpen en in complexe beroepsgerichte situaties (telefoongesprekken, vergaderingen, face to face- gesprekken, slechtnieuwsgesprekken, presentaties, rapporteringen, …)

    2.A. De student synthetiseert Nederlandse informatie in het Frans om die aan anderen door te geven.

    2.A. De student besteedt extra aandacht aan interferentiefouten.

    3.C., 5.A. De student wil permanent bijleren, staat open voor hoe de hele wereld en specifiek de bedrijfswereld evolueert door b.v. regelmatig een krant of een (vak)tijdschrift te lezen, het nieuws te volgen.

    5.A., 5.B. De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Frans en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen. De student maakt een sterkte-zwakte analyse over de prestaties van medestudenten.

    2.A., 5.A. Nauwgezetheid gaat hand in hand met flexibiliteit en zin voor creativiteit.

    5.A. De student is een teamplayer maar kan ook zelfstandig werken en verantwoordelijkheid opnemen.

    De student behaalt op de "European level scale" de volgende niveau's: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2

    Inhoud

    - Professioneel communiceren in een gevarieerde reeks taalhandelingen (mener une réunion, discuter, prendre la parole en public, poser sa candidature, ...)

    - Correspondentie: zakelijke interne communicatie en gelegenheidscorrespondentie, herhaling van klantgerichte externe communicatie

    - Complexe creatieve telefoonsituaties

    - Syntaxis: nadruk valt op interferenties Frans-Nederlands (oefeningen met sleutel)

    - Recente teksten, video-opnamen, actuele en beroepsgerichte onderwerpen met een algemene maatschappelijke, economische, culturele of commerciële inhoud

    - Rollenspel en improvisatie-oefeningen rond bepaalde 'speech-acts'

    - Mondelinge en schriftelijke synthese-oefeningen

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Carte de visite - Français des relations professionnelles - guide de conversation
    • Travailler en français en entreprise - 2 - Méthode de français sur objectifs spécifiques

    Evaluatie




    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie10%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting90%