Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Informatiearchitectuur
Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2010-11 |
nvt |
AIM_314 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_06 | IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De jonge professional verzamelt en organiseert de informatie.
Dit betekent:
- de student legt de context vast waarin de applicatie gebruikt wordt (doelgroep, doelstelling);
- de student kiest één of meerdere gepaste organisatietechnieken.
De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De jonge professional doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).
Dit betekent:
- de student kent de verschillende usertesting technieken;
- de student kan een gerichte keuze maken uit deze technieken;
- de student kan een usertesting opzetten en er relevante kwalitatieve data uit destileren.
De jonge professional plant zijn werk, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
De jonge professional vertaalt functionaliteit naar een ergonomisch verantwoorde vormgeving.
Dit betekent:
- de student herkent de verschillende functionele onderdelen van een user interface;
- de student kan deze onderdelen optimaal plaatsen in het scherm;
- de student kent de verschillende technieken om een visuele structuur te communiceren naar de gebruiker;
Inhoud
In de cursus Informatiearchitectuur leert de student "gebruiksvriendelijk" denken en handelen in interface design en interactie ontwikkeling van digitale toepassingen.
Korte inhoud:
- Wat is 'Informatie Architectuur'; afbakening gebied, wat is het belang van IA
- Principes van 'Usability Engineering'; een gebruikersgerichte benadering van het ontwerpproces
- Waarom en hoe 'User Testing'; belang van user testing, methode
- Organisatie van informatie; zinvolle informatie maken, organisatie principes
- Wat is de 'User Interface'; structuren visualiseren, praktische richtlijnen met betrekking tot navigatieontwerp
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De studenten evalueren een interface (al dan niet zelfgebouwd) aan de hand van een aantal Usertestings, ze kiezen zelf de meest gepaste methode, voeren de test uit en verwerken de verzamelde gegevens in een rapport met volgende inhoud:
- een schets van de gebruikscontext van de applicatie: beschrijving van de doelgroep en doelstellingen, eisen, verwachtingen vanuit gebruikersperspectief (afhankelijk van de interface en de geteste applicatie kan de context beschrijving uitgebreider zijn);
- keuze van een testtechniek, met beschrijving en verantwoording van de keuze;
- testdoelen; met beschrijving en verantwoording;
- een usertest (vragenbatterij, testprocedure, ...) op basis van de gekozen testtechniek en aansluitend op de testdoelen.
- documentatie van het testverloop;
- resultaten van de uitgevoerde test;
- de tekortkomingen van de geteste interface: een beschrijving van alle gedetecteerde usability issues (met afbeelding en tekst);
- een berekening van de ernst van de fouten aan de hand van vooraf bepaalde parameters (met verantwoording van de wegingtechniek);
- voorstellen ter verbetering van de gedetecteerde tekortkomingen;
De student wordt ook beoordeeld op attitude (stiptheid, planning, teamwerk, ...) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen.
Op het mondeling examen worden het verloop van de opdracht en de resultaten besproken.
Voor de tweede examenkans krijgt de student een opdracht die vergelijkbaar is met de opdracht voor de eerste examenkans.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | 100% | |