Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Zingeving, ethiek en deontologie 2


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AIM_2719
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Geussens Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties zoals geformuleerd in Bedrijfsethiek.

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Elementair niveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Neemt ten aanzien van een professioneel ethisch vraagstuk een verantwoord en beredeneerd standpunt in.




Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.


Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.


Verzamelt nieuwe en relevante informatie in een competitieve omgeving.


Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.


Komt tot een gefundeerd oordeel rekening houdend met consequenties en beginselen..


Betrekt mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.  


 


Ziet het belang in van professionele ethiek en organisatie-ethiek.


Kent de verschillende managementstrategieën en -instrumenten die integriteit in een organisatie kunnen verankeren.


Heeft inzicht in de hedendaagse stromingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame ontwikkeling


Geeft invulling aan de notie integriteit als professionele verantwoordelijkheid.


Handelt volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.


 

Inhoud

We onderzoeken de ethische en maatschappelijke aspecten van de informatietechnologie.
Dit doen we in drie stappen die onderling verbonden zijn:
1. Ethisch oordelen in een complexe bedrijfssituatie.
2. Bedrijven tussen winst en waarden.
3. Een kritische kijk op de vrije markteconomie.

Doelen

We onderzoeken de ethische en maatschappelijke aspecten van de informatietechnologie.
Dit doen we in drie stappen die onderling verbonden zijn:
1. Ethisch oordelen in een complexe bedrijfssituatie;
2. Bedrijven tussen winst en waarden;
3. Een kritische kijk op de vrije markteconomie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Ethiek en weerbaarheid in de informatiesamenleving

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%