Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Methoden van onderzoek en rapportering


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AIM_2825
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Franssen Vicky Docente

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Elementair niveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Doorgroeiniveau

Leerresultaten


AC_01: Werkt volgens geldende procedures.


Levert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af zodat nazicht mogelijk is.


Werkt accuraat, met oog voor details


AC_02: Herkent het type vraagstuk/case.


Analyseert bestaande vraagstukken/cases.


Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.


Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.


Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.


Formuleert een persoonlijk standpunt/oplossing


AC_03: doorgedreven: Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.


Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.


Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de zoekvraag in


AC_04: Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.


Leert vooral wanneer het expliciet wordt gevraagd.


Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin


AC_05_2: Begrijpt de informatie van opgezochte teksten en informatie


Begrijpt informatie uit eenvoudige instructies en teksten rond algemene, hem vertrouwde thema’s.


AC_09: Ziet werk liggen, en gaat over tot actie.


Zoekt uit zichzelf naar informatie


IMS_03: doorgedreven


Omschrijft het ICT-vraagstuk.


Verzamelt bestaande gegevens (eventueel voor concurrentie- analyse en doelgroeponderzoek).


Maakt statistische verwerkingen via spreadsheets


Schrijft een onderzoeksplan uit.


Voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.


Geeft een overzicht van de belangrijkste conclusies.


Beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.


Rapporteert de onderzoeksresultaten mondeling, schriftelijk, digitaal en visueel aantrekkelijk.


Rapporteert schriftelijk, mondeling en digitaal tekst, cijfers en grafieken.


Kan de resultaten van het onderzoek helder en visueel aantrekkelijk voorstellen aan derden.


 


Concreet hertaald: De student kan een interessante en relevante onderzoeksvraag stellen o.b.v. recente en relevante literatuur of vragen van beroepenveld. De student kan via deskresearch, zoekmachines (bv. google), wetenschappelijke databanken (bv. the web of science), full text databanken, kranten databanken (bv. Mediargus) en andere bronnen recente en relevante literatuur opzoeken. De student kan die literatuur analyseren en synthetiseren en relateren aan de eigen onderzoeksvraag. De student kan die literatuur vergelijken met en conclusies trekken betreffende (i.e. verifiëren versus falsifiëren) een eigen verricht empirisch onderzoek en de alzo bekomen resultaten. De student kent verschillende methoden van (empirisch) onderzoek en kan de beste methode m.b.t. de eigen onderzoeksvraag selecteren. De student voert een empirisch kleinschalig onderzoek uit, bv. a.d.h.v. een enquête. De student kan een enquête opstellen, afnemen, invoeren en verwerken/analyseren en rapporteren. De student kan empirische data invoeren en verwerken/analyseren en rapporteren. De student kan een volledig rapport van onderzoek, inlusief literatuurstudie, empirisch onderzoek en besluiten/aanbevelingen voor verder onderzoek opstellen. De student kan correct (volgens APA normen) refereren. De student weet wat plagiaat is (en dat dat absoluut verboden is). De student kan zijn volledig onderzoek en de gemaakte (mis)stappen uitleggen en verdedigen. De student kan zijn taken plannen. De student leert met feedback om te gaan. De student schrijft foutloos (geen -dt fouten) en wetenschappelijk.

Inhoud

Inhoud

theoretische uitleg / stappenplannen / tips / oefeningen over:

onderzoeksproces

onderzoeksvragen

literatuur en deskresearch

methoden van onderzoek

enquĂȘte

data input

data verwerking (al dan niet aangepast aan student, in SPSS, indien de kennis van SPSS al aanwezig is)

data rapportering

conclusie en terugkoppeling data met literatuur

refereren

presenteren

onderzoeksdesigns, experimenteel onderzoek, quasi-experimenteel onderzoek, correlationeel onderzoek



de inhoud en oefeningen kunnen betrekking hebben op een door de docent opgelegd en begeleid onderzoek of - op vraag van en in samenspraak met de student - betrekking hebben op een eigen onderzoek of eindwerk.

Doelen

een (eigen) onderzoek kunnen opstarten, uitvoeren, verwerken, rapporteren, presenteren
attitude: wetenschappelijk zijn / objectief zijn / staven met bewijzen (literatuur of eigen data)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

 

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%