Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

IT Service Management


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AIM_307
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vandermeiren Chris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

Geen

Eindcompetentie

IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Elementair niveau

Leerresultaten

De student moet kunnen


de inhoud en samenhang uitleggen van volgende ITIL-processen:


Service Level Management


Werking van de Service Desk


Incidentbeheer


Probleembeheer


Configuratiebeheer


Wijzigingsbeheer


Releasebeheer


Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)


Financial management


Beveiliging


ICT-diensten creëren en beheren, rekening houdend met de klant en met de beschikbare middelen

een gegeven bedrijfssituatie analyseren door evaluatie van de ICT-diensten, ICT-systemen en bedrijfsprocessen. Hierbij wordt gepraat met werknemers, het management en klanten.



Verder worden hierbij ICT-systemen en -procedures onder de loupe genomen.



Finaal worden verbeteringsvoorstellen geformuleerd op basis van de ITIL-principes, wordt een concreet implementatieplan gevormd.

Inhoud

Service Level Management


Werking van de Service Desk


Incidentbeheer


Probleembeheer


Configuratiebeheer


Wijzigingsbeheer


Releasebeheer


Service Delivery (o.a. beschikbaarheidsbeheer, capaciteitsbeheer en continuïteitsbeheer)


Financial management


Beveiliging

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Foundations of IT Service Management op basis van ITIL

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%