Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement
Frans 2
Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
ABM_2649 |
8 |
240 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
De begincompetenties voor Frans 2 zijn de eindcompetenties van Frans 1. De student moet bij aanvang van Frans 2 het niveau B1-3 (redelijk zelfstandig gebruiker) van het Europees referentiekader bereikt hebben voor de 4 vaardigheden: spreken, schrijven, luisteren en lezen.
Eindcompetentie
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De eindcompetenties beoogd voor Frans 2 situeren zich op het niveau B2 van het Europees Referentie Kader (vaardige gebruiker) en dit voor alle vaardigheden: luisteren, lezen, spreken en schrijven.
De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.
De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.
De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek en heeft de informatie verwerkt op een persoonlijke manier, geeft ze door in behoorlijk Frans en antwoordt spontaan op vragen.
De student begrijpt teksten, uiteenzettingen en audiovisuele documenten over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of dewerkomgeving.
De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.
De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doel, de doelgroep en het medium.
De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreften gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.
De student toont dat hij over een degelijke basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.
Inhoud
Commerciële thema's/ thema's rond Marketing op het niveau B2 van het Europees Referentiekader - (zelfstandig gebruiker).
De student leert genuanceerd en professioneel communiceren in het Frans: telefoneren, verkoopsgesprekken voorbereiden en voeren, klanten mondeling en schriftelijk informeren, producten en bedrijven voorstellen, solliciteren, algemene marketing-items voorstellen, vergaderen.
De student is in staat om een commerciële brief of mail op te stellen (inlichtingenbrief, bestelling, klachtbrief).
De student moet zelfstandig leren met behulp van middelen zoals on-line grammatica sites en on-line woordenboeken. Voor elk contactuur zal hij/zij thuis zelfstandig leerstof moeten voorbereiden en instuderen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen. De instructies worden via Toledo meegedeeld.
Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |