Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement

Frans 2


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer ABM_2649
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Damme Maria

Onderwijstaal

  • Frans
  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De begincompetenties voor Frans 2 zijn de eindcompetenties van Frans 1. De student moet bij aanvang van Frans 2 het niveau B1-3 (redelijk zelfstandig gebruiker) van het Europees referentiekader bereikt hebben voor de 4 vaardigheden: spreken, schrijven, luisteren en lezen.

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau

Leerresultaten

De eindcompetenties beoogd voor Frans 2 situeren zich op het niveau B2 van het Europees Referentie Kader (vaardige gebruiker) en dit voor alle vaardigheden: luisteren, lezen, spreken en schrijven.

De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.

De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.

De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek en heeft de informatie verwerkt op een persoonlijke manier, geeft ze door in behoorlijk Frans en antwoordt spontaan op vragen.

De student begrijpt teksten, uiteenzettingen en audiovisuele documenten over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of dewerkomgeving.

De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.

De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doel, de doelgroep en het medium.

De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreften gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.

De student toont dat hij over een degelijke basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.

Inhoud

Commerciële  thema's/ thema's rond Marketing op het niveau B2 van het Europees Referentiekader - (zelfstandig gebruiker).

De student leert genuanceerd en professioneel communiceren in het Frans: telefoneren, verkoopsgesprekken voorbereiden en voeren, klanten mondeling en schriftelijk informeren, producten en bedrijven voorstellen, solliciteren, algemene marketing-items voorstellen, vergaderen.

De student is in staat om een commerciële brief of mail op te stellen (inlichtingenbrief, bestelling, klachtbrief).

De student moet zelfstandig leren met behulp van middelen zoals on-line grammatica sites en on-line woordenboeken. Voor elk contactuur zal hij/zij thuis zelfstandig leerstof moeten voorbereiden en instuderen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tijdens het academiejaar leggen de studenten een portfolio aan waaruit blijkt welke taken zij hebben afgewerkt. Hierin zitten oefeningen, opdrachten en een persdossier dat de studenten zelf aanleggen en voorstellen op het mondelinge examen. De instructies worden via Toledo meegedeeld.

Het mondelinge examen evalueert de zakelijke taalvaardigheid van de studenten via open vragen over de geziene thema's (70%) en via het portfolio (30%).

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%