Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement

Commercieel management


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer ABM_3647
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties graduaat Marketing

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De studenten worden geconfronteerd met het nemen van beslissingen in bedrijfscontext.

Ze moeten zelf een strategische beslissing kunnen situeren, inzien hoe ze een strategische keuze kunnen maken en hoe ze aan de hand van analyse de beslissingskeuze kunnen verbeteren.

Dit gebeurt in groep, zodat ook het balang van overleg wordt uitgewerkt.

Inhoud



Hoofdstuk 2: Salesplanning: strategieën en doelstellingen Ontwikkelingen in verkoop Klantenmanagement De verkoopmanager Verkoopdoelstellingen en strategieën Het verkoopplan

Hoofdstuk 3: Salesprognose Doel en nut van verkoopvoorspellingen Het voorspellingsproces Voorspellingsmethoden zonder direct beschikbare kwantitatieve gegevens Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve gegevens Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens Hoofdstuk 4: Salesmanagementinformatie Informatiebehoeften Het verkoopinformatiesysteem (VIS) Het verkoopinformatiesysteem (VIS) en direct marketing Multimedia en E-commerce De invoering van informatiesystemen Keuze en overzicht van automatiseringssoftware

Hoofdstuk 5: Planning van het salesteam De verkoopstaf Omvang van de buitendienst Rayonering Routering Klantenacquisitie Teleselling De binnendienst

Hoofdstuk 6: Accountmanagement Het ontstaan van accountmanagement Customer rating Invoering van accountmanagement en het aaccountplan Niveaus van accountmanagement De plaats van accountmanagement in de onderneming Accountplanning

Hoofdstuk 8: Bedrijfseconomische aspecten van salesmanagement Evaluatie van de salesorganisatie Break-even-pointberekening Invloed van de prijs

Hoofdstuk 9 : Efficient en effectiviteit

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Sales Management

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

30% van de punten worden gegeven op een op te stellen account verkoopplan en de mondelinge presentatie in de loop van het academiejaar

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30% een account verkoopplan opstellen en mondelinge presentatie in de loop van het academiejaar
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% een account verkoopplan opstellen en mondelinge presentatie in de loop van het academiejaar