Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement

Stage


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer ABM_262
Studiepunten 11 Studietijd 330 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vanesch Nadine
  • Onkelinx Christine
  • Raemdonck Christa
  • Hoyberghs Michele

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Die competenties verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelordiploma te halen.

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_BAF_01BM_BAF_01 - Toepassen van de boekhoud- en vennootschapswetgeving.Integratieniveau
BM_BAF_02BM_BAF_02 - Opstellen en registreren van vereiste stukken voor het voeren van de boekhouding.Integratieniveau
BM_BAF_03BM_BAF_03 - Toepassen van management accounting.Integratieniveau
BM_BAF_04BM_BAF_04 - Rapporteren op basis van de boekhouding.Integratieniveau
BM_BAF_05BM_BAF_05 - Controleren van de boekhouding en de organisatie, zowel van de onderneming als van de interne processen.Integratieniveau
BM_BAF_06BM_BAF_06 - Uitvoeren van financiële analyses.Integratieniveau
BM_BAF_07BM_BAF_07 - Beheersen en toepassen van de fiscale en parafiscale wetgeving.Integratieniveau
BM_BAF_08BM_BAF_08 - Vervullen van fiscale verplichtingen en beheren van fiscale dossiers.Integratieniveau
BM_BAF_09BM_BAF_09 - Fiscaal en parafiscaal advies geven.Integratieniveau
BM_BAF_10BM_BAF_10 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Integratieniveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Integratieniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Integratieniveau

Leerresultaten





Afhankelijk van het type stage komen een aantal eindcompetenties van de opleiding BM (afstudeertraject BAF of BMA) aan bod.

Inhoud

1. Praktijkervaring *

2. Leerervaring. De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.

3. De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.

4. Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.

5. De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.



* niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties (BAF voor Accountancy-Fiscaliteit; BMA voor Marketing-studenten) zullen aan bod kunnen komen tijdens de stage.




Het doel van de stage is om de tijdens de bachelorstudies opgedane kennis, inzichten en attitudes in een reële bedrijfssituatie toe te passen. 


De student loopt 8 weken stage.


Doorheen de stage maakt de student aan de hand van duidelijke richtlijnen vanuit de opleiding een aantal reflectieopdrachten: o.a. een SWOT-analyse van zichzelf, een Persoonlijk OntwikkelPlan met specifieke leerdoelstellingen (op bachelorniveau) voor de stage, reflecties over ervaringen en vorderingen tijdens de stage, een zelfanalyse op het einde van de stage,...


Op het einde van de stage bespreekt de student zijn/haar portfolio met de coach; ze nemen ook samen de eindevaluatie van de stagementor door.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%