Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Didactische stage 1
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben
Eindcompetentie
De student als lid van een schoolteam:
- respecteert het opvoedingsproject van de stageschool;
- kan verwoorden waar de taak van leerkracht uit bestaat en ziet de school als lerende organisatie;
- beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die een goed contact met kinderen en aanstaande collega’s mogelijk maken;
- stemt zijn taalgebruik af op het doelpubliek (kinderen, collega’s, ouders, directie,…);
- gaat op een discrete manier om met verworven informatie uit de stageschool.
- kan adequaat omgaan met leidinggevenden.
De student als begeleider van leerprocessen:
- bereidt activiteiten schriftelijk voor d.m.v. het activiteitenplan in het heen- en -weerschriftje;
- raadpleegt de volgende bronnen als aangever voor zijn stageactiviteiten: de mentor en kant-en klaar lesmateriaal uit diverse methodes.
- kan kinderen boeien bij verhalen en prentenboeken voorlezen/vertellen/uitbeelden.
- maakt gebruik van verschillende gespreksvormen, zowel individueel als met de groep (zoals het kringgesprek, het interview, een enquête, enz).
De student als organisator:
- gebruikt de beschikbare tijd zorgvuldig (zoals gepland) en stelt deze eventueel bij op grond van interactie met leerlingen en reflectie;
- ordent de te gebruiken materialen efficiënt en maakt ze toegankelijk;
- vervult tijdens zelfstandig spelen/werken van kinderen een begeleidende rol.
De student als opvoeder:
- levert een bijdrage aan het creëren van een groepssfeer in een klas, waarin elk kind zich prettig voelt en waarbij vormen van discriminatie en geweld worden tegen gegaan;
- observeert kinderen in verschillende situaties nauwkeurig, objectief en gericht en legt dit
schriftelijk vast.
Bovendien gebtuigt de student van:
- de nodige basisattitudes om in een (school-)team te functioneren;
- een bereidheid tot inhoudelijk en vakdidactisch leren;
- een reflectieve ingesteldheid die leren in het werkveld toelaat.
Inhoud
De stage teamfunctioneren omvat 30 halve dagen stage van 3 uur of minimaal 90 stage-uren.
Daarnaast heeft de student opgelegde reflectietaken die op het einde van de stage worden ingediend. De gedetailleerde inhoud daarvan staat in de stagehandleiding.
Welke vaardigheden verwachten we NIET:
- zelf een les opstellen en uitschrijven in een lesvoorbereiding
- zelf een volledige voor- of namiddag begeleiden zonder hulp van de mentor
Welke vaardigheden verwachten we WEL: alle begeleidende taken (in assistentschap van een mentor) in de volledige basisschool zoals:
- begeleiden bij zelfstandige werkvormen
- een individueel kind ondersteunen na een klassikale uitleg door de mentor zelf
- een speelplaatsbewaking mee ondersteunen
- een rij, buitenschoolse activiteit, sportactiviteit mee begeleiden
- een leerling met problemen extra ondersteunen bij klassikale lessen
- begeleiding bij openluchtklassen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
OLOD kan ofwel in semester 1 ofwel in semester 2 opgenomen worden
Er is nooit tweede examenzittijd mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |