Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management
Stages/Eindwerk
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
- beschikt over diepgaande voorkennis van de cultuur van zijn stagebestemming
Eindcompetentie
- de student herkent andere culturele referentiekaders vanuit hun anders zijn
- de student kan problemen overwinnen in een andere culturele context
- de student kan functioneren binnen en met andere culturen
- de student kent, herkent en weet om te gaan met processen van cultuurschok
Inhoud
Na een intense, maar vaak toch eerder theoretisch conceptuele benadering van interculturele processen tussen mensen en gemeenschappen, wordt de student uitgenodigd om ofwel vanuit de eigen beleving het proces door te maken, dan wel om zich te verdiepen in een concrete thematiek waarin concepten uit de opleiding worden toegepast. De student kiest met andere woorden tussen twee trajecten:
1. Interculturele inleefstage
De bedoeling van de inleefstage is dat de student zichzelf als ‘lerende gast’ opstelt in een voor hem/haar vreemde leef- en werkgemeenschap. De student beschikt over de keuze tussen een inleefstage buitenland enerzijds, en een inleefstage binnenland anderzijds.
Stage buitenland
De intensiteit van de ervaring en het potentieel aan leren staan vanzelfsprekend in relatie met de duur van het verblijf. Een korte periode nodigt minder uit tot het aangaan van open en persoonlijke relaties zowel in het kader van het werk als in de gastgemeenschap. De moeilijke fasen van een interculturele ervaring komen in een kort verblijf weinig of niet aan de oppervlakte. Een verblijf van minstens zes weken, mits de nodige voorbereiding en ingesteldheid, al een aantal mogelijkheden biedt om een unieke interculturele inleefervaring mee te maken. Een langere periode van 3 tot 6 maanden biedt uiteraard meer kansen tot sterke integratie in een andere gemeenschap.
Stage binnenland
De stage ‘binnenland’ (minstens 8 weken) vindt plaats in België (of een ander EU land) nà het afwerken van de voor de stage relevante modules en specialisaties. De stageplaats wordt gekozen in overleg met de opleidingsverantwoordelijke en CIMIC. Stageplaatsen worden aangeboden in de sectoren cultuur en gezondheid, integratie en sociaal cultureel werk.
Vrijstelling van stage
De interculturele inleefstage is een verplicht onderdeel van de opleiding voor diegenen die het Bachelor diploma Intercultureel Management wensen te behalen. Anderen krijgen aan het eind van de opleiding een certificaat. Een vrijstelling voor de 'reguliere' stage kan bekomen worden indien de student een internationale migratie of langdurige en intensieve leef- en werkervaring in het buitenland achter de rug hebt. Ook studenten die vrijstelling vergkrijgen worden
verplicht een eindrapport in te leveren waarin zij deze ervaring toetsen aan de concepten en referentiekaders van de opleiding.
2. Eindwerk
De student kiest, in overleg met de begeleiders, een concreet onderzoeks- of studieproject over een toegepast intercultureel thema dat hij/zij verder wenst te verdiepen. Het traject verloopt onder begeleiding van een promotor. Een co-promotor leest mee.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 25% | | Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 50% | | Eerste examenkans - deel 1 | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 25% | |