Hoofdpagina | Postgraduaat intercultureel management, specialisatie Oost-Europa
Oost-Europa
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Groepswerk
Eindcompetentie
- de student is vertrouwd met de belangrijkste politieke stromingen en actuele ontwikkelingen in Rusland, Oost en West Europa;
- de student is in staat om de brede politieke, economische en maatschappelijke context van geselecteerde landen te duiden aan de hand van case studies die aan bod kwamen in de module;
- de student weet de brede stromingen, actuele ontwikkelingen en problemen in Oost Europa historisch te duiden en er een plaats aan te geven in de wereld van vandaag;
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent te situeren vanuit een gedeeld historisch erfgoed;
- de student heeft een notie van de betekenis en werking van de eigen Europese instellingen en kan de meest prangende uitdagingen waarvoor het “nieuwe” Europa zich geplaatst ziet, kaderen;
- de student is in staat ook de veranderingen in eigen land genuanceerd te benaderen en te duiden in een breder perspectief.
Inhoud
Modulebegeleiding: August Thiry.
1. HET ANDERE EUROPA
1.1. Orthodoxie & Politiek. (Gust Thiry)
1.2. Rusland van Jeltsin tot Poetin. (Bert Decraene)
1.3. Russische literatuur — spiegel van een samenleving. (Gust Thiry)
2. MIDDEN EUROPA
2.1. Polen: “Terug in de grote Europese familie?” (Guy Poppe)
2.2. Tsjechië: “ De tuinman van niemandsland. ( Guus Bauer)
2.3. Joegoslavië en Kosovo – ervaringen van een reporter ter plaatse. (Carl Voet)
2.4. Roemenië – twijfelland tussen de Karpaten en de Donau. (Roxanna Hendrickx)
3. OVER DE GRENS VAN EUROPA
3.1. De ‘nieuwe’ EU-lidstaten en waar eindigt de EU? (Lukas De Vos)
3.2. Mechelen aan de Tigris. (Gust Thiry & Melkan Kucam)
3.3. Meisjes, Moslims & Motoren. ( Gaea Schoeters & Trui Hanoulle)
4. HET OUDE EUROPA
4.1. De Europese instellingen (Dirk Sterckx, Ivo Belet of Hendrik Vos)
4.2. Europa: identiteit of ideologie? Geschiedenis van de Europese gedachte. (Mamzer, ……)
4.3. Moedertaal, identiteit en kosmopolitisme: een onderzoek naar de rol van taal en taalrechten voor de identiteitsvorming in de context van een linguïstische heterogeniteit. (Helder De Schutter)
5. VERWERKINGSAVOND (Gust Thiry)
Doelen
Het voormalige Oost-Europa is dicht bij en toch relatief onbekend en vreemd. Het is steeds meer en nadrukkelijk ook aanwezig bij ons. Dus geen ver van ons bed show. In deze module vertrekken we van een uitgebreid inzicht in de culturele en politieke betekenis van Orthodoxie en zoemen in eerste instantie in op de voormalige uiteengevallen Sovjet-Unie en het huige Rusland. Voorts komen landen aan bod als Polen, Tsjechië, Roemenië, het uiteengevallen Joegoslavië, Kosovo. In een aantal onder hen is de transitie bloedig verlopen. Wat leren wij hieruit? Tenslotte belanden we aan in het “oude Europa”. Bestaat er zo iets akls “een Europese identiteit” – en zo ja: wat betekent dat dan. Werpen een licht op betekenis en werking van de (nieuwe) Europese instellingen. Ook gaan we in op de vraag: waar liggen de nieuwe grenzen van de EU? En staan we stil bij getuigenissen in een andere wereld – Oost-Europa hier: Mechelen aan de Tigris. Om te eindigen staan we stil bij “taalrechtvaardigheid” in ons eigen land en gaan op zoek naar (vergeten, verborgen) verhalen uit onze eigen geschiedenis in Meensel Kiezegem.
Cultuur, literatuur; economie; politieke ontwikkelingen in de (ex-Oost)-Europese landen komen aan bod.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |