Hoofdpagina | Postgraduaat in cultuur en internationale samenwerking
Internationale samenwerking
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
- de student beschikt over de nodige analytische vaardigheden om economische en sociale ongelijkheden in de geglobaliseerde context van Noord Zuid relaties te duiden;
- de student kan kritisch reflecteren over het internationale gebeuren in het algemeen, en over de concepten ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking in het bijzonder;
- de student is vertrouwd met de ideologieën, concepten en structuren van de internationale ontwikkelingssamenwerking, alsook van de kritische debatten daarover;
- de student kan ontwikkelingsproblemen analyseren en mogelijke oplossing- en/of samenwerkingsstrategieën kritisch evalueren;
- de student heeft een grondige notie over en van de werking van NGO’s en kan deze zowel constructief als kritisch evalueren.
Inhoud
Modulebegeleiding: Fanny Matheusen
1. IDEOLOGIEËN, CONCEPTEN en STRUCTUREN
1.1. Een Andere globalisering. En hoe dan? – Ontwikkeling en gebrek aan participatie. ( Koen Stuyck)
1.2. De internationale instellingen en Noord- Zuid verhoudingen (Rudy Demeyer).
Misschien eens vragen aan Evert Waeterloos – Senior Researcher Flemisch Centre for International Policy.
1.3. De argumenten van de andersglobalisten. (Stefaan Marysse)
1.4. De ontwikkelingssamenwerking: een vrije markt. Krijgen we dan ook meer efficiëntie? (Patrick Develtere)
1.5. Participatie, Civiele Maatschappij en de rol van de Wereldbank. ( Nadia Molenaers)
1.6. Beeld op het Zuiden. Gespreksavond met verschillende sprekers: Greet Pluymers van VRT, Indymedia.
2. ONTWIKKELINGSSAMENWERKING IN DE PRAKTIJK
2.1. Lokale besturen: partners in ontwikkeling? (N.)
2.2. Het verhaal van de ‘mobileschool’. (Arnoud Raskin)
2.3. De verloren tuinen van Khajuraho: zaadautonomie als basis voor voedselzekerheid in de wereld. (Johan d’Hulster)
2.4. Fair Trade. (Stefaan Calmeyn)
2.5. De comodificatie van water. (Johan Verstraete)
2.6. Meerpartijenoverleg. (Marc Craps en Art Dewulf)
3. CONFLICT & POST-CONFLICT SITUATIES: Hoe ermee omgaan?
3.1. Verwerking van trauma’s: stressmanagement in interculturele crisissituaties. (Luc Quinteyn)
3.2. Humanitaire Hulp. (Axel Vande Veegaete)
4. HEEFT ONTWIKKELINGSSAMENWERKING EEN TOEKOMST?
4.1. Een kritische kijk op ontwikkelingstheorieën (Jean Bossuyt & Thierry Verhelst)
4.2. Evaluatiemethodes: outcome mapping (Huib Huyse)
5. VERWERKINGSAVOND. (Fanny Matheusen)
Doelen
Het concept van menselijke ontwikkeling (in tegenstelling tot dat van een meer beperkte en gereduceerd tot louter economische ontwikkeling) is een cultureel bepaalde visie op economische en sociale vooruitgang. Armoede betekent in dit concept niet alleen een gebrek aan essentiële goederen en diensten, maar ook een gebrek aan mogelijkheden om een bevredigender en waardevoller bestaan te kiezen. Dit impliceert dat er gekozen kan worden voor een ander soort ontwikkelingsstrategie. De recente vergroting van keuzemogelijkheden op de vrije markt, evenals de verbreiding van democratische instituties en medezeggenschap in bedrijven, hebben individuen, groepen en verschillende culturen in staat gesteld zelf hun keuze te bepalen. Er zijn verschillende indicatoren voor de kwaliteit van het bestaan gesuggereerd, zoals een lange levensduur, goede gezondheid, adequate voeding, onderwijs en toegang tot de verzamelde kennis op de wereld, afwezigheid van seksediscriminatie, politieke en sociale vrijheden, autonomie, toegang tot macht, het recht om deel te hebben aan het cultureel leven van een gemeenschap, medezeggenschap in belangrijke beslissingen die van invloed zijn op leven en werken van de burgers, enzovoort ... Het mag duidelijk zijn dat iedere reeks kwantitatieve indicatoren het concept “menselijke ontwikkeling” noodzakelijkerwijze versmalt. Toch zijn wij van mening dat vooral deze elementen van belang zijn volgens de tweede visie op ontwikkeling, die vooral gericht is op het ontwikkelen van vaardigheden van de mens en het vergroten van diens keuzemogelijkheden en niet alleen op het vergroten van de materiële productie. De rol die cultuur speelt in de twee bovenvermelde interpretaties van ontwikkeling is verschillend. In de visie die economische groei benadrukt, speelt cultuur geen fundamentele, maar een instrumentele rol: zij kan economische groei ondersteunen of hinderen.” We onderzoeken kritisch begrippen als “Ontwikkeling” en “Internationale Samenwerking”.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |