Hoofdpagina | Postgraduaat in intercultureel management, specialisatie Azië

Azië


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Bastiaens Jozef

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Eindcompetentie

- de student is vertrouwd met de belangrijkste religieuze stromingen en zingevingsystemen die in Azië ontstonden;
- de student is in staat om de brede politieke, economische en maatschappelijke context in geselecteerde Aziatische culturen te duiden aan de hand van case studies en landen die aan bod kwamen in de module;
- de student weet de brede stromingen, actuele ontwikkelingen en problemen op het Aziatische continent te duiden en een plaats te geven in de wereld van vandaag;
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtegoed.

Inhoud

Modulebegeleiding: Jo Bastiaens

1. INDIA

1.1 Introductie tot Azië en India. (Jo Bastiaens en Marc Colpaert)
1.2 Grenzeloos Azië weekend: India een “continent” vol tegenstellingen. (Marc Colpaert en Manu Alphonse - zondag)

2. CULTUUR en RELIGIOSITEIT

2.1 Wie is een Hindoe? (Winand Callewaert)
2.2 Grenzeloos Azië weekend: Inleiding in het Boeddhisme. (Philippe Cornu - zaterdag)
2.3 Islam en Gender. (Nawal El Sadaawi)
2.4. Islam en het feminiene. (Durre Ahmad)

3. EEN KRUITVAT van CONFLICTEN

3.1 Joden en Palestijnen. (Ludo Abicht)
3.2 De balkanisering van Pakistan. (Marc Colpaert)
3.3 Federalisme voor Irak. (Bahoz Aras)

4. REVOLUTIE – EVOLUTIE

4.1 Iran: het gevecht om de eigen identiteit. (Christine Gruwez)
4.2 Een andere kijk op Iran. (Reza Gholamazidad)
4.3 Indonesië. (Fridus Steylen)
4.4 Meisjes, Moslims & Motoren. (Gaea Schoeters en Trui Hanoulle)

5. CHINA & JAPAN: GROOT en/of STERK maar (nog steeds) ONBEKEND

5.1 China doet er weer toe! (Els Hedebouw)
5.2 Taal in China. (Dirk Derhaeg)
5.3 Ondernemen in de Chinese cultuur. (Ronny Verlet)
5.4 Japan: een introductie. (Sarah Van Camp)

6. VERWERKINGSAVOND (Jo Bastiaens)

Doelen

Het is onverantwoord om over Azië te spreken als ware het een geïntegreerde cultuur. Sociale, culturele, politieke en economische verschillen zijn zo immens groot dat zelfs een geografische opdeling tussen Zuid- Azië, Oost- Azië, en Zuid- Oost Azië, in sociaal-politiek, economisch of cultureel opzicht vaak kant noch wal raken. Wat heeft het boeddhistische Thailand immers gemeen met het islamitische Indonesië; of, waar plaats je tot de verbeelding sprekende landen als Sikkim, Nepal, Papoea-Nieuw-Guinea, of zelfs Iran? Het lijkt er sterk op dat de diversiteit aan Aziatische culturen en subculturen onze verbeeldingskracht zodanig overstijgt dat we dreigen overgeleverd worden aan allerlei gemeenplaatsen en vaak exotiserende (en grotendeels onjuiste) beelden uit de dagelijkse media. Edward Said had het er al over in zijn boek ‘Orientalism’, waar hij deze exotiserende (en tegelijk demoniserende) beeldvorming over ‘het Oosten’ bespreekt in de Westerse literatuurgeschiedenis. Kortom, eerder dan een heel continent te willen ‘coveren’ met een tiental lezingen, kozen we voor een aantal brede thema’s die naar onze bescheiden mening insteken bieden voor een verdere exploratie van een continent vol tegenstrijdigheden; waar vredelievendheid samengaat met (al dan niet ingehouden) geweld, waar sensitiviteit voor het spirituele samengaat met een revolutionaire drang om te veranderen, en waar, laat het ons niet vergeten, de meerderheid van de mensheid leeft. We bekijken achtereenvolgens de thema’s cultuur en religiositeit, kruitvat van conflicten; revolutie-evolutie; China: groot, maar nog steeds onbekend.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie