Hoofdpagina | Postgraduaat in cultuur, diplomatie en civiele maatschappij

Cultuur en diplomatie


Studiepunten15Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Minne Guido

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Eindcompetentie

- de student beschikt over de nodige analytische vaardigheden om internationale machtsverhoudingen in de wereld te duiden;
- de student is vertrouwd met het formeel juridische kader van de mensenrechten en is in staat daarover kritisch te reflecteren;
- de student heeft inzicht in begrippen als conflicthantering, -preventie, verzoeningtechnieken en kan de mobiliserende factoren van het tot stand komen van conflicten: politiek/ideologie, religie, etniciteit en nationalisme analyseren;
- de student herkent de betekenis van politieke ideologieën en referentiekaders voor andere culturen zowel als voor de eigen cultuur;
- de begrijpt het belang en de betekenis van culturele en psychologische benaderingen voor het omgaan met conflicten, zowel in het heden als in het verleden;
- de student is bewust van en constructief kritisch tegenover de eigen plaats in de wereld, en beschikt over de nodige kennis om tot een actief wereldburgerschap te komen;

Inhoud

Modulebegeleiding: Reinout Beyaert.

1. DE MOBILISERENDE FACTOREN van CONFLICT(en)
1.1. Introductie in het begrip conflict & ideologie als één van de mobiliserende factoren (Reinout Beyaert).
1.2. Political Islam, Peace building, Democracy and Human Rights. (Rouba Al-Fattal).
1.3. Islam en Gender. (Nawal el Saadawi)
1.4. Invulling van de nieuwe natie: Nationalisme als emancipatorische en destructieve kracht. (Lodewijk De Vos).
1.5. Etniciteit, politiek en staat in Latijns-Amerika. (Michiel Baud)
!! Opgelet: deze les wordt gegeven in 2de trimester op 09/01/2010

2. (WERELD)BURGERSCHAP
2.1. Civis mundi sum - (wereld)burgerschap. (Ludo Abicht)
2.2. De truc met het volk: Democratie. (Kris Deschouwer).
2.3. De Europese gedachte – identiteit: realiteit of mythe? (Te zoeken)

3. MENSENRECHTEN en VERZOENING
3.1. Universele mensenrechten en regionale culturen. (Eva Brems).
3.2. Gerechtigheid, waarheid en verzoening. (Stef Vandeginste).

4. CASES
4.1. Joden/Palestijnen. (Ludo Abicht).
4.2. Federalisme in Irak. (Bahoz Aras).
4.3. Taalrechtvaardigheid in België. (Philippe Van Parijs).
4.4. België verwerkt haar oorlogsverleden. Bezoek aan Meensel-Kiezegem.
4.5. Andere ideeën: Cyprus, Noord-Ierland, .... info te halen uit de 2 boeken van Rudy Dooms – Conflict en ontwikking.
4.6. Facultatief één of meerdere lessen uit andere specialisaties die ook over conflict gaan: bv Berwouts -Afrika, Ter Ellen - Latijns-Amerika, Kosovo - Europa, Pakistan/Afghanistan - Azië )

5. VERWERKINGSAVOND (Reinout Beyaert)

Doelen

Meer en meer worden politici, ambtenaren en al wie met internationale betrekkingen te maken heeft in hun werk geconfronteerd met de factor 'cultuur'. Wie zowel in oorlogs- als in vredestijd moet onderhandelen met vertegenwoordigers van een cultuur die fundamenteel van de zijne verschilt, moet - zo blijkt - zich beter voorbereiden en trachten de gesprekspartner vanuit zijn achtergrond te verstaan. Vooral bij internationale conflicten is de gebrekkige en/of eenzijdige benadering (vanuit een eerder westerse visie of bepaalde belangengroep) een handicap die voor de wereldvrede een bedreiging kan worden.

Welke taal spreken we? Welke (westerse) concepten en kosmologie hanteren we? We bekijken formele zowel als informele vormen van diplomatie. Hoe staan we tegenover andere staatsvormen? Hoe gaan wij zelf met conflicten om? Wat is de betekenis van het nationalisme? Hoeveel weten en begrijpen we van de geschiedenis van onze mede- of tegenstanders? Waar houdt politiek en diplomatie zich mondiaal mee bezig? Welke rol spelen de media, de noodhulporganisaties, de internationale instellingen? We kijken niet alleen naar conflictsituaties maar nemen ook de postconflictsituatie in beschouwing. Welke verwerkingsmechanismen en nieuwe (politieke) oriënteringen nodig zijn om tot een duurzame vredesopbouw te komen?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
Eerste examenkans - deel 1Derde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie80%