Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 4


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van de Poel Curt

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

Dit opleidingsonderdeel kan enkel gekozen worden door personen die reeds een bachelordiploma behaalden.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
TRM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
TRM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.3aBlijft doelgericht functioneren in veranderde omstandigheden (mensen, middelen, doelen en procedures).Integratieniveau
TRM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_04.1aAanvaardt feedback over eigen functioneren.Elementair niveau
TRM_AC_04.1cVerwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin.Elementair niveau
TRM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.1aGeeft informatie en kennis door die voor anderen nuttig of belangrijk kan zijn.Elementair niveau
TRM_AC_06.1bAanvaardt groepsbeslissingen.Elementair niveau
TRM_AC_06.1dVoert toegewezen opdrachten uit.Elementair niveau
TRM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.2cBiedt hulp aan bij problemen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
TRM_AC_07.1aPlant en coördineert taken en acties.Elementair niveau
TRM_AC_07.1bVolgt werkzaamheden op.Elementair niveau
TRM_AC_07.1cDelegeert en geeft duidelijke instructies.Elementair niveau
TRM_AC_07.1dIs een stuwende kracht in het team.Elementair niveau
TRM_AC_07.3bSchept duidelijkheid omtrent de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende teamleden.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_08.2aHelpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder.Doorgroeiniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_09.1aZiet werk liggen en gaat over tot actie.Elementair niveau
TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_AC_11.1bHeeft inzicht in de principes van een duurzaam beleid en van duurzame bedrijfsvoering.Elementair niveau
TRM_AC_11.1cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Elementair niveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_AC_12.1aVerzamelt, voert in, slaat op en gebruikt gegevens op, zowel analoog als digitaal, op basis van kennis van de nodige software.Elementair niveau
TRM_AC_12.1bVoert op de informatie een controle uit op juisthied, volledigheid en betrouwbaarheid.Elementair niveau
TRM_AC_12.3aIntegreert alle nodige software om de informatie zowel mondeling als schriftelijk te laten doorstromen naar alle stakeholders.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.1aHeeft kennis van de elementen vervoer, vermaak en verblijf, en van de vraag.Elementair niveau
TRM_BS_02.1cAnalyseert toeristische producten.Elementair niveau
TRM_BS_02.2aInformeert de klant vergelijkend over de verschillende producten in de sector.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
TRM_BS_03.1bHeeft kennis van marketingstrategieën.Elementair niveau
TRM_BS_03.2aHerkent en situeert toeristische trends.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03.3cStelt deelfacetten van een marketingplan op, ondersteund van een businessplan.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Elementair niveau
TRM_BS_04.1dBeheerst algemene presentatietechnieken.Elementair niveau

Inhoud

Het concept ‘Small Business Project’ (SBP) is gecreëerd door Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Deze instantie geeft op www.vlajo.org volgende uitleg omtrent dergelijke SBP-projecten:
“Via SBP’s worden proefondernemingen opgestart in de hogescholen van Vlaanderen.
Het stelt de jongeren al tijdens hun studie in de gelegenheid om zich een reëel beeld te vormen van tal van aspecten van het ondernemerschap en de opstart van een eigen zaak. Maar vooral de attitude tot ondernemerschap wordt ontwikkeld. De SBP’s geven daarbij een extra dimensie aan de opleiding. Via de krachtige leer-ervaringsformule en het SBP-businessplan zijn de jongeren in staat om belangrijke ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en te testen.”

Volgende thema's komen aan bod:
- HRM
- Businessplan
- Communicatie
eventueel aangevuld met gastcolleges.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenperiode (januari): portfolio - 100%

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100%