Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Handel-burotica:De richting Kantoor onder de loep: fiscale wetgeving en logistiek


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rijmenams Marleen
  • Jacobs Viviane

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 1 BALSO.

Eindcompetentie

* Fiscale wetgeving:
De leraar als inhoudelijk expert
V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en
ontwikkelingen en benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student werkt aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4(leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).

De student:
- heeft inzicht in de fiscale wetgeving, die hij volgens het vigerend leerplan als bachelor mag onderwijzen in
het secundair onderwijs;
- is in staat -aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. het fiscaal recht- wijzigingen in de wetgeving te
situeren en zelfstandig te leren;

* Logistiek:
De leraar als inhoudelijk expert - eindcompetentie 2
V3.1 en V3.2: De student maakt kennis met de basinhouden van logistiek die hij volgens het vigerend leerplan als bachelor mag onderwijzen in het secundair onderwijs en is in staat om op zelfstandige basis zich te verdiepen met het oog op:
- het uitwerken van een didactische oefening (2 BaBu),
- het uitwerken van een inhoudelijk/didactische bundel (3 HaBu)
De leraar als innovator - eindcompetentie 2
V5.1: De student wendt vernieuwende elementen uit de opleiding aan bij de uitwerking van de didactische oefening (2 HaBu)
De leraar als partner van externen – eindcompetentie 3a
V8.1: De student legt contacten met externe instanties van de logistieke sector (3 HaBu)
De student werkt aan volgende attitudes :
A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).

Inhoud

* Fiscale wetgeving:
1. Inleiding: de belastingen van de overheid
2. De directe belastingen: - de personenbelasting
- de vennootschapsbelasting
3. De indirecte belasting: - de verbruiksbelastingen
- belasting op de juridische omloop van goederen

* Logistiek:
1 In een magazijn werken
2 Goederen ontvangen, opslagklaar maken en opslaan
3 Voorraadadministratie van de inkomende goederen
4 Orderpicking en goederen verzendklaar maken
5 Voorraadadministratie van de uitgaande goederen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Kringen 3 Module 2: Logistiek.
  • Wetgeving - Fiscaal recht

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de onderdelen.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deel):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60% Fiscale wetgeving
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40% Logistiek: - een didactische oefening uitwerken en realiseren(2 HaBu) - een didactisch/inhoudelijke bundel uitwerken op basis van observaties in een logistiek bedrijf (3 HaBu)
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60% Fiscale wetgeving
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40% Logistiek