Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Natuurwetenschappen: van Darwin tot Mendelejev


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De begincompetenties zijn verbonden met de eindtermen Wetenschappen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs:

Met betrekking tot een concreet natuurwetenschappelijk of toegepast natuurwetenschappelijk probleem, vraagstelling of fenomeen, kunnen de studenten
- een eigen hypothese (bewering, verwachting) formuleren en aangeven waarop deze steunt.
- experimenten of waarnemingen in klassituaties met situaties uit de leefwereld verbinden.
- alleen of in groep waarnemings- en andere gegevens mondeling of schriftelijk verwoorden.
- alleen of in groep, een opdracht uitvoeren en er verslag over uitbrengen.
- informatie op elektronische dragers raadplegen en verwerken.
- een fysisch, chemisch of biologisch verschijnsel of proces met behulp van een model voorstellen en uitleggen.

Eindcompetentie

De student beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden en kan die verbreden en verdiepen.
De student kan hiaten in de vakdeskundigheid ‘Natuurwetenschappen’ detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden, structuren en methodes van het vakgebied ‘Natuurwetenschappen’.
De student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De student kan flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De student kan horizontale en verticale verbanden leggen tussen inhouden uit het vakgebied ‘Natuurwetenschappen’ en tussen die inhouden en de inhouden uit verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen.

Volgende attitudes behoren eveneens tot de eindcompetenties:
kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.
leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.
organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.
zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.
verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.
flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.

Inhoud

1. Uitzetting & Vervorming
1.1. Uitzetting van vaste stoffen
1.2. Vervorming van vaste stoffen
1.3. Dichteheidsverandering door volumeverandering

2. Chemie (anorganisch)
2.1. Chemisch rekenen
2.2. Zuren en basen
2.3. Neerslagreacties

3. Sportfysiologie
3.1. functie/werking van de organen
3.2. biomechanische basisprincipes met link naar de evolutieleer

4. ICT in de Natuurwetenschappen
Gebruik van digitaal herbarium/determinatietabel voor: planten, gewervelde dieren,...
Opstellen van digitaal herbarium/determinatietabel voor: bomen, kruiden, vlinders,...



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Toegepaste Software

Evaluatie

Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%