Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Maatschappelijke vorming


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Greve Maria-Magdalena
  • Van Broeck Christiane

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 1 BALSO

Eindcompetentie

Studenten kunnen leereenheden MaVo voor de B-stroom uitwerken. Hierbij kunnen ze:
de beginsituatie inschatten, aangepaste doelstellingen kiezen en formuleren, leerinhouden selecteren, structureren en vertalen in passende leeractiviteiten, een gepaste methodische aanpak kiezen, leermiddelen kiezen en aanpassen, een krachtige leeromgeving ontwerpen.

Studenten kunnen omgaan met de heterogeniteit van de leerlingen uit de B-stroom.

Ze kunnen leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek. Ze hanteren daarbij de gepaste vakgebonden didactieken (aardrijkskunde, geschiedenis, economie) in de vakoverschrijdende context.

Ze kunnen een positief leefklimaat ontwikkelen, emancipatie van de leerlingen bevorderen, ze hebben aandacht voor attitudevorming, voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie van deze doelgroep, ze kunnen actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context, ze kunnen omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden.

Inhoud

Maatschappelijke vorming als schoolvak. Het leerplan kennen en de inhouden beheersen uit de domeinen aardrijkskunde, economie en geschiedenis.
De bestaande leermethodes en handboeken voor Mavo verkennen en vergelijken met het leerplan. Kritisch benaderen van de aanpak door handboeken. Desgevallend alternatieven voorstellen.

Ruimtelijk en historisch denken op een eenvoudige maar doeltreffende manier kunnen realiseren binnen de doelstellingen van Mavo: kaartgebruik juist, efficiƫnt en doelmatig kunnen inschakelen in de Mavo-lessen, efficiƫnt en doelmatig kunnen werken met het gegeven tijd en ruimte, gepast bronnenmateriaal kunnen selecteren en de analyse hiervan in het didactisch proces verwerken.

Gepaste werkvormen en aangepaste leermiddelen ontwerpen/selecteren/bedenken om leerplanonderdelen te kunnen realiseren, rekening houdend met de specificiteit van de leerling in de B-stroom.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Leerplan Mavo 1Ste Graad 1997 035

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten0% 100% opdrachten
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen0% 100% opdrachten; soortgelijke opdracht als bij de eerste examenkans, maar individueel. Deze opdracht wordt mondeling gepresenteerd aan de verantwoordelijke docenten.