Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject Mens en Maatschappij
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Hoorcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties van 1 BALSO
Eindcompetentie
uit "Basiscompetenties voor de leerkracht secundair onderwijs"
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.
1.12.2 rekening houden met de sociaal-culturele en talige achtergrond van leerlingen
waaronder de grootstedelijke context.
Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.
2.2.1 de diversiteit binnen de leerlingengroep en binnen de samenleving
bespreekbaar maken;
2.2.2 leerlingen leren omgaan met diversiteit;
2.7 De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse
taalachtergronden in diverse talige situaties.
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren
in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en
oriëntering van de leerlingen.
3.3.1 horizontale en verticale verbanden leggen tussen inhouden uit het eigen
vakgebied, en tussen die inhouden en de inhouden uit verwante vakgebieden en
vakoverschrijdende domeinen;
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen en resultaten van
onderwijsontwikkelingswerk aanwenden en aanbrengen.
5.1.1 vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden;
5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van
onderwijsonderzoek en van vakdidactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 De leerkracht kan in overleg met collega’s contacten leggen,
communiceren en samenwerken met externe instanties die
onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
8.1.1 in overleg met collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met
onderwijsbetrokken initiatieven gericht op kinderen en jongeren;
8.1.2 in overleg met collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met
onderwijsbetrokken initiatieven gericht op leerkracht- en teamondersteuning.
8.3 De leerkracht kan, onder meer met het oog op
gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen,
communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
Functioneel geheel 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de
samenleving.
Attitudes
A1 beslissingsvermogen
A2 relationele gerichtheid
A3 kritische ingesteldheid
A4 leergierigheid
A5 organisatievermogen
A6 zin voor samenwerking
A7 verantwoordelijkheidszin
A8 flexibiliteit
Inhoud
De geschiedenis van opvoeding en onderwijs in Vlaanderen sinds de Verlichting tot vandaag.
- De invloed van de Katholieke, liberale en socialistische zuil op het toenmalige en actuele onderwijslandschap
- De eerste en de tweede schoolstrijd
- De invloed van enkele reformpedagogen (Freinet, Parkhurst, Steiner, Petersen, Montessori, Decroly,...) op het onderwijslandschap vroeger en nu
- Verklaringen voor de groeiende maatschappelijke belangstelling voor het onderwijs en de lerarenopleidingen
Diversiteit in het onderwijs
- Onderzoeksopdracht in het kader van het onderzoeksproject "mondelinge geschiedenis: een brug tussen erfgoed en culturele diversiteit in het onderwijs"
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De exacte weging en verdeling van de verschillende taken en opdrachten wordt via takenkaarten op Toledo medegedeeld.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |