Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject Maîtrise écrite et orale de la langue française
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen S.O.
Sterk voldoende taalvaardigheid Frans
Interesse tonen voor de Franse taal- en literatuurgeschiedenis
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- De student kan een literatuurles uitwerken.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
- De student legt verbanden met de lessen Nederlands, Engels, Geschiedenis, …
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
- De student kan de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
Concrete domeinspecifieke kennis: Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw.
3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
- De student kan flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden.
Concreet: de Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw plaatsen in de juiste historische, socio-culturele en taalkundige context.
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- De student kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden. De student ziet de mogelijkheid om literatuurlessen te integreren in het jaarplan.
Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
- De student blijft op de hoogte van culturele ontwikkelingen binnen zijn vakgebied en daarbuiten. De leerkracht blijft op de hoogte van de Franse literatuur.
Attitudes
- A3 kritische ingesteldheid / A4 leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Franse taal, literatuur en cultuur.
- A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie: voertaal Frans.
Inhoud
Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw geplaatst de in historische, socio-culturele en taalkundige context a.h.v. meest markante voorbeelden/gebeurtenissen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Voorwaarden om te slagen: aanwezigheid tijdens de contacturen (verruimingsweken) en tijdig indienen van de opdracht.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |