Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject Nederlands: Beeldeducatie
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
geen specifieke voorkennis vereist; een grote interesse en open blik voor alles wat met 'beeld' te maken heeft
Eindcompetentie
De studenten kunnen functioneren als mondige, alerte en participerende burgers in een meervoudige samenleving.
De studenten zijn zich bewust van en gaan doordacht om met de taal en de cultuur van het audiovisuele beeld.
De studenten ontwikkelen een genuanceerd kijkvermogen.
De studenten zijn zich bewust van een nog hoofdzakelijk verbaal-literair gericht onderwijs.( onderzoek Ann Bamford en Annemie Goegebuer)
De studenten kunnen de filmtaal die de filmmakers hanteren analyseren en zo de gelaagdheid van een film blootleggen.
De studenten kunnen de filmtechnieken (basis) zelf toepassen in beeldmateriaal (ook technische vaardigheden.
Inhoud
1 Beeldeducatie : Wat zien we? Wat denken we te zien? Hoe duiden we beelden? Hoe worden beelden gemanipuleerd? Wat kunnen kinderen/jongeren aan als beeld?
2 Filmanalyse : de filmtaal, beeldtaal
3 Zelf beelden maken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | |