Hoofdpagina | Postgraduaat Ouderenzorg
Module 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
Bachelor in de verpleegkunde
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- De student kan de eigen houding en handelingen verantwoorden tav een verpleegkundig team.
- De student kan eigen houdingen en handeling spontaan bijsturen
- De student kan in alle omstandigheden stipt en nauwkeurig handelen in functie van het welzijn van de cliënt
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
- de student kan het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties met theoretische van verpleegkunde, pathologie, en humane wetenschappen
- De student beoordeelt kritisch de grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen en kan er de juiste conclusies uit trekken.
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- De student kan correcte en relevante informatie aan de familie
- De student handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes
- De student past de procedures en protocollen strikten ddordacht toe in complexe situaties
- De student voert de verpleegkundige zorg correct en handig uit in complexe situaties
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- De student kan de zorg evalueren op basis van de verpleegkundige basisprincipes in complexe situaties
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als ORGANISATOR en COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau
- de student kan gepast overleggen met de betrokken zorgverleners
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Inhoud
Verpleegkundige wetenschappen
- Verpleegkundige zorg op maat van de oudere
- Evidence Based Practice in de geriatrie
- Stervensbegeleiding, palliatieve zorg en pijnbehandeling
- Organisatie en beheer van gespecialiseerde diensten
- Apparatuur en materiaal gebruik (beursbezoek)
- Fixatiebeleid
Sociale - en menswetenschappen
- Gezondheidsbeleid in de ouderenzorg
- Communicatie met en de relatie tussen zorgverlener en patiënt
- Ontslagmanagement/ Ontslagvoorbereiding
- Kwaliteit en kwaliteitsbewaking
- Groepsprocessen
- Ouderenmishandeling
Biomedische wetenschappen
- Geriatrische psychopathologie
- Pathologie en geriatrische therapie
- Farmacologie (gelinkt aan pathologie en geriatrische therapie)
- Voeding- en dieetleer
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Om te slagen moet je slagen volgens geslaagd/niet geslaagd (pass/fail) systeem.
De evaluatie zal bestaan uit een casus.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |