Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Stage 5


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Jacobs Viviane
  • Grimon Anne
  • Nobels Marleen

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Van de student wordt verwacht dat hij op zeer zelfstandige wijze alle vaardigheden kan toepassen die hij in de vorige stages (stage 1, 2, 3 en 4) heeft ingeoefend.

Eindcompetentie

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
1.2 De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
1.6 De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
1.7 De leerkracht kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
1.10 De leerkracht kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
1.11 De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.
1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.

Voor de studenten Handel-burotica en Technische Vakken geldt ook:
--> de student maakt via een bedrijfsstage kennis met het bedrijfsleven waarin hun leerlingen later terecht komen.
--> de student begeleidt met ondersteuning van het team, leerling-staigairs op een zinvolle en discrete manier begeleiden tijdens organisatie- en bedrijfsstages
--> de student plaatst bij de terugkoppeling van stage-ervaringen naar de lesactiviteit, de stage-ervaringen van de leerlingen in een ruimer opleidings- en vormingsprofiel

Functioneel geheel 2: De leraar als opvoeder
2.1 In overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school
2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen
2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
2.5 De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de leergebieden/vakgebieden volgen.
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden.
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator
4.1 Een gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.2 Een soepel lesverloop creëren
4.3 Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren
4.4 Een stimulerende, veilige en werkbare klasruimte creëren

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.3 Het eigen functioneren kunnen bevragen en bijsturen.

Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteam
7.1 Overleggen en samenwerken binnen het schoolteam
7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en die naleven
7.3 De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar maken

Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden
Voor de studenten Handel-burotica en Technische Vakken geldt binnen dit functioneel geheel ook:
8.2 Met de hulp van collega's de nodige relaties met het bedrijfsleven initiëren, uitbouwen en onderhouden.


Aan alle attitudes wordt gewerkt:
A1 Beslissingsvermogen
A2 Relationele gerichtheid
A3 Kritische ingesteldheid
A4 Leergierigheid
A5 Organisatievermogen
A6 Zin voor samenwerking
A7 Verantwoordelijkheidszin
A8 Flexibiliteit




Inhoud

1. De student oefent zijn coachingsvaardigheden: Hij begeleidt een eerstejaarsstudent bij het voorbereiden van zijn eerste lessen.

2. Uitdiepingsstage
De student Algemene Vakken verkent andere onderwijsniveaus, doet ervaring op in 'andere' instellingen die onderwijs aanbieden zoals bvb. een school voor buitengewoon onderwijs, een lagere school, een methodenschool, een Centrum voor Volwassenenonderwijs, Tweedekansonderwijs, ...
Hij participeert actief in de onderwijsopdracht van deze instelling, en voert (zo mogelijk) de volgende activiteiten uit:
- het observeren van lessen van stagementoren;
- het voorbereiden en geven van lessen;
- het reflecteren op de eigen lessen en activiteiten in de stageschool/organisatie, individueel en in groep;
- het overleggen met betrokken partijen (de stagementor, begeleidende docent)

De student Handel-Burotica en Technische Vakken voert een bedrijfsstage uit.

3. Afstudeermodule

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Stage 5 is uitgesloten van een examencontract.

De specifieke bepalingen i.v.m. de organisatie en de evaluatie van stage zijn opgenomen in de stagehandleiding 2009-2010.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%