Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Wiskunde 5


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Brande Constance
  • Van Den Brande Constance

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties Wiskunde 1, 2, 3 ,4

Eindcompetentie

FG 3: de leraar als inhoudelijke expert

V.3.1: de student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met
domeinspecifieke kennis en vaardigheden op

V.3.2: de student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator- de leraar als onderzoeker
(digitale gereedschapskist, software,..)


A1 : beslissingsvermogen
A2 : relationele gerichtheid
A3 : kritische ingesteldheid
A4 : leergierigheid
A5 : organisatievermogen
A6 : zin voor samenwerking
A8 : creatieve gerichtheid
A10 : gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie

Inhoud

Inhoudelijk expert :

De cirkel
Bewijzen dat door drie niet-collineaire punten juist één cirkel gaat.
Eigenschappen in verband met apothema, straal en koorde onderzoeken, bewijzen en
gebruiken. De onderlinge ligging van een cirkel en een rechte onderzoeken en de definitie van raaklijn formuleren. De onderlinge ligging van twee cirkels onderzoeken.
Eigenschappen in verband met middelpuntshoeken en omtrekshoeken onderzoeken, bewijzen en gebruiken. Meetkundige constructies verklaren en uitvoeren, zoals
- de raaklijn in een punt van een cirkel;
- de raaklijnen uit een punt aan een cirkel;
- de ingeschreven cirkel van een driehoek;
- de omgeschreven cirkel van een driehoek.
Eigenschappen van regelmatige veelhoeken onderzoeken.

Driehoeksmeting
De goniometrische getallen van een hoek definiëren in een goniometrische cirkel.
De verbanden tussen de goniometrische getallen van complementaire en supplementaire
hoeken formuleren en verklaren
De sinusregel en de cosinusregel opstellen voor willekeurige driehoeken.
De sinusregel en cosinusregel toepassen bij het oplossen van vraagstukken.


Telproblemen en rekenen met kansen

Een boomdiagram, een venndiagram of een schema gebruiken bij het oplossen van een
telprobleem.
Het aantal elementen bepalen van de doorsnede, de vereniging of het verschil van
eindige verzamelingen in functie van het oplossen van telproblemen.
Het aantal elementen bepalen van het complement van een eindige verzameling in
functie van het oplossen van telproblemen.
Bij eenvoudige kansexperimenten beslissen of alle uitkomsten even waarschijnlijk zijn
of niet. De kans berekenen van een uitkomst in een situatie waarin alle uitkomsten even waarschijnlijk zijn.
Een schema (onder meer een boomdiagram) gebruiken om kansen te bepalen.
Het begrip kans interpreteren in termen van relatieve frequenties.
In een situatie met statistische gegevens kansen schatten met behulp van relatieve
frequenties.

Rijen

Van een gegeven rij vaststellen of het een rekenkundige of een meetkundige rij is.
Bij een rekenkundige of meetkundige rij de formule voor de algemene term afleiden.
Bij een rekenkundige of meetkundige rij de formule voor de som van de eerste n termen
afleiden. Vraagstukken oplossen in verband met rekenkundige of meetkundige rijen.


Vakdidactiek :

- De student ontwerpt een "digitale gereedschapskist voor vlakke meetkunde"
Het doel van deze gereedschapskist wordt beschreven in het leerplan voor de tweede
graad ASO.
- Aan de hand van het boek "Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij"
• worden oorzaken, symptomen en herkenningssignalen van rekenmoeilijkheden en
wiskundestoornissen kritisch geduid.
• zoekt de student naar de meest geschikte onderwijsstrategie (auditief, visueel,
explorerend, ...).
• ontwikkelt de student memofiches, leerkaarten en schema's die rekenhulp kunnen bieden
aan lln waarvoor extra ondersteuning nodig is.
- De student leert gepast evaluatiemateriaal aanmaken.
- De studenten maken een creatieve opdracht ivm wiskunde in de stad.
- De student bespreekt een wiskundig onderwerp beschreven in de boekjes van de Zebra-reeks.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Van Basis Tot Limiet 4 ASO – lw 5 – leerboek meetkunde

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Handboeken

  • Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is


Inhoudelijk expert
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%