Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Technologische opvoeding 5


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Puysseleir Joke
  • De Puysseleir Joke
  • de Backer Bart

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van TO 4

Eindcompetentie

A INHOUDELIJKE EXPERT
(Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs groep 1)

Verbreding en verdieping van de eindcompetenties TO 4.

1 DE LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken
1.9 Observeren/proces en product evalueren met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken
1.10 Omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom

2 DE LERAAR ALS OPVOEDER
2.6 Het fysiek welzijn van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor een correcte werkhouding en het doen naleven van veiligheidsinstructies

3 DE LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden
3.3 Het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod


5 DE LERAAR ALS INNOVATOR-ONDERZOEKER
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.

8 DE LERAAR ALS PARTNER VAN EXTERNEN
8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden


B VAKDIDACTIEK (ijkniveau 2)

1 DE LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.4. De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, (en zelf een leerlijn uitzetten)
1.5. De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
1.6. De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
1.7. De leerkracht kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
1.8. De leerkracht kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team. (ijkniveau 1b/2)

3 LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
3.2. De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk.

4 LERAAR ALS ORGANISATOR
4.2. a De leerkracht kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks. (ijkniveau 1b/2)
4.4. De leerkracht kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
5 LERAAR ALS INNOVATOR
5.1. De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)
5.2. De leerkracht kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken

TAALCOMPETENTIES

6 De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen (ijkniveau 1b/2)
12 De leraar kan verschillende soorten informatieve, persuasieve en activerende teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau en voor de eigen professionalisering lezen.
De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn en slaagt er in dit te realiseren.

Inhoud

1. De leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen volgende leerinhouden van het tweede jaar A-stroom:
MODULE MATERIAAL- ENERGIE- EN INFORMATIESTROOM THUIS
Wonen, een basisbehoefte; evolutie van het wonen; een woning huren, bouwen of kopen? Factoren die de keuze van een woning beïnvloeden, zoals de wettelijke voorschriften: ruimtelijk uitvoeringsplan en gewestplan; bodemattest; de mogelijkheden en beperkingen van het bouwterrein; het budget en het woningtype.
Het bouwplan: legende, situatie- en inplantingsplan, funderingsplan, rioleringsplan.
Plattegrond, geveltekeningen en doorsneden. Een eenvoudig plan ontwerpen en tekenen.
Een bestaande ruimte opmeten, schetsen en tekenen. Een maquette van een ruimte bouwen en inrichten.
Enkele bouwmaterialen en hun eigenschappen. De functie en opbouw van diverse bouwelementen. De leden van een bouwteam en hun taak. Enkele technieken in de bouw kennen en kunnen uitvoeren. Enkele gereedschappen kennen en gebruiken.
Het opwekken van elektriciteit: van centrale tot stopcontact; omzettingen van elektriciteit; rendement.
De elektriciteitsvoorziening in een woning; aardgas, stookolie en alternatieve energie zoals zonnecollectoren, zonneboiler…
De watervoorziening in een woning; soorten water: hemelwater, grondwater, leidingwater. Waterverbruik: toevoer en afvoer; mogelijke besparingen. De afvoer van hemelwater en afvalwater; waterzuivering. Noodsituaties in en rond de woning: hoe reageren? Besparen op water, elektriciteit… Een automatische regeling afstellen: technische systemen in en rond de woning.

2. MODULE EENVOUDIG COMPUTERGEBRUIK IN 1B: didactische aanpak, leerinhouden, software…

3. VAKDIDACTIEK: Elk project wordt ingeleid met een verwijzing naar het leerplan en een bespreking van de leerplandoelstellingen. Verder wordt veel aandacht besteed aan de leerinhouden, het beschikbare en geschikte didactisch materieel, de mogelijkheden van ICT-ondersteuning, nuttige adressen van leermiddelenbedrijven e.a.. Verdere begeleiding bij de evaluatie van werkstukken, toetsen en attitudes.Opstellen van een jaarplan. Verkennen van het aanbod handboeken.

4. ACHTERGRONDINFORMATIE: er wordt op geregelde tijdstippen actuele, relevante achtergrondinformatie aangeboden.


5. MODULE INVOERING NIEUW LEERPLAN Techniek in 2010

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Eenvoudig computergebruik 1B Windows 98/Me (incl. cd-rom)
  • Schakel 2 - leerwerkschrift
  • Technologie 1ste graad infofiches naslagwerk
  • Technologie Thuis

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Eenvoudig computergebruik 1B Windows 98/Me (incl. cd-rom)
  • Schakel 2 - leerwerkschrift
  • Technologie 1ste graad infofiches naslagwerk
  • Technologie Thuis

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting50%