Hoofdpagina | Avond- en weekendopleiding - Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Didactische stage 1


Studiepunten12Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Boon Tim
  • Verhoeven Anne

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen secundair onderwijs bereikt hebben

    Eindcompetentie

    De student als lid van een schoolteam:
    - respecteert het opvoedingsproject van de stageschool;
    - kan verwoorden waar de taak van leerkracht uit bestaat en ziet de school als lerende organisatie;
    - beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die een goed contact met kinderen en aanstaande collega’s mogelijk maken;
    - stemt zijn taalgebruik af op het doelpubliek (kinderen, collega’s, ouders, directie,…);
    - gaat op een discrete manier om met verworven informatie uit de stageschool.
    - kan adequaat omgaan met leidinggevenden.

    De student als begeleider van leerprocessen:
    - bereidt activiteiten schriftelijk voor d.m.v. het activiteitenplan in het heen- en -weerschriftje;
    - raadpleegt de volgende bronnen als aangever voor zijn stageactiviteiten: de mentor en kant-en klaar lesmateriaal uit diverse methodes.
    - kan kinderen boeien bij verhalen en prentenboeken voorlezen/vertellen/uitbeelden.
    - maakt gebruik van verschillende gespreksvormen, zowel individueel als met de groep (zoals het kringgesprek, het interview, een enquête, enz).

    De student als organisator:
    - gebruikt de beschikbare tijd zorgvuldig (zoals gepland) en stelt deze eventueel bij op grond van interactie met leerlingen en reflectie;
    - ordent de te gebruiken materialen efficiënt en maakt ze toegankelijk;
    - vervult tijdens zelfstandig spelen/werken van kinderen een begeleidende rol.

    De student als opvoeder:
    - levert een bijdrage aan het creëren van een groepssfeer in een klas, waarin elk kind zich prettig voelt en waarbij vormen van discriminatie en geweld worden tegen gegaan;
    - observeert kinderen in verschillende situaties nauwkeurig, objectief en gericht en legt dit
    schriftelijk vast.

    Bovendien gebtuigt de student van:
    - de nodige basisattitudes om in een (school-)team te functioneren;
    - een bereidheid tot inhoudelijk en vakdidactisch leren;
    - een reflectieve ingesteldheid die leren in het werkveld toelaat.


    Inhoud

    De stage teamfunctioneren omvat 30 halve dagen stage van 3 uur of minimaal 90 stage-uren.
    Daarnaast heeft de student opgelegde reflectietaken die op het einde van de stage worden ingediend. De gedetailleerde inhoud daarvan staat in de stagehandleiding.

    Welke vaardigheden verwachten we NIET:
    - zelf een les opstellen en uitschrijven in een lesvoorbereiding
    - zelf een volledige voor- of namiddag begeleiden zonder hulp van de mentor

    Welke vaardigheden verwachten we WEL: alle begeleidende taken (in assistentschap van een mentor) in de volledige basisschool zoals:
    - begeleiden bij zelfstandige werkvormen
    - een individueel kind ondersteunen na een klassikale uitleg door de mentor zelf
    - een speelplaatsbewaking mee ondersteunen
    - een rij, buitenschoolse activiteit, sportactiviteit mee begeleiden
    - een leerling met problemen extra ondersteunen bij klassikale lessen
    - begeleiding bij openluchtklassen

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    OLOD kan ofwel in semester 1 ofwel in semester 2 opgenomen worden
    Er is nooit tweede examenzittijd mogelijk.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%