Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Geschiedenis 5


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Witte Nele
  • De Witte Nele

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Studiereis/excursie
  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De studenten beschikken in principe over de eindcompetenties van het tweede programmajaar Bachelor secundair onderwijs met keuzevak geschiedenis.
De studenten beschikken minimaal over de eindcompetenties geschiedenis 1-2-3-4

Eindcompetentie

COMPENTIES INHOUDELIJK EXPERT
Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De leerkracht kan :
3.1.1 hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden, structuren en methodes van het vakgebied.
3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De leerkracht kan :
3.2.1 flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren, en methodes van het vakgebied.
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De leerkracht kan :
3.3.1 horizontale en verticale verbanden leggen tussen inhouden uit het eigen vakgebied, en tussen die inhouden en de inhouden uit verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen;
3.3.2 het eigen aanbod situeren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en binnen een leerplan.
De ondersteunende kennis omvat leerlijnen, verwantschappen tussen eigen en andere vakgebieden (zowel gewoon als buitengewoon onderwijs) en studieloopbanen.

COMPETENTIES VAKDIDACTIEK 4
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor
De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen
De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie
De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, (en zelf een leerlijn uitzetten)
De leerkracht kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren
De leerkracht kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm
De leerkracht kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De leerkracht kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.
De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.
De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprcessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek
LERAAR ALS OPVOEDER
De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT
De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk
LERAAR ALS ORGANISATOR
De leerkracht kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.




Concreet:
1/ cultuurportfolio:
a. Je maakt kennis met en/of verruimt je kennis van diverse cultuurtakken door actieve deelname.
b. Je reflecteert over je ervaringen en ontwikkelt een eigen smaak.
2/ chronologie:
a. Je kent de krachtlijnen van de Belgische (politieke) geschiedenis
b. Je kan zelfstandig je kennis verruimen.
c. Je kent de krachtlijnen van de geschiedenis van imperialisme, kolonisatie en migratie.
3/ vakdidactiek:
a. Je kan voor gegeven lessen een gepaste evaluatie uitwerken.
b. Je kan samenwerken met medestudenten en leert uit hun inbreng.
c. Je kan reflecteren over de opgestelde evaluaties en je werk aanpassen aan de conclusies.
d. Je kan voor een zelf te studeren cursus een evaluatie op niveau uitwerken.
e. Je kan een jaarplan opstellen.
f. Je kan didactische materialen uitwerken mbt de behandelde inhouden. (cfr. cursus / takenkaarten)

Inhoud

inhoudelijk expert:
1/ cultuurportfolio
2/ chronologie:
A. België
In een hoorcollege worden de krachtlijnen van de Belgische geschiedenis uitgezet, met nadruk op de continue en discontinue processen. Via zelfstudie verwerf je verder de nodige kennis. + excursie WO I
B. Imperialisme, kolonisatie en migratie


vakdidactiek:
A. evalueren
We overlopen in een hoorcollege de theorie van het evalueren in het geschiedenisonderwijs. Vervolgens ontwerpen we in groepjes een toets, maken elkaars opdracht, verbeteren ze en reflecteren hierover. (+ opdracht)
Je stelt een aantal examenvragen op bij de inhouden van het deel inhoudelijk expert.
B. jaarplan
C. didactische toepassingen ontwerpen bij deel inhoudelijk expert (focus op werken met literatuur en film)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Handboeken

  • Evalueren in het geschiedenisonderwijs (Cahiers voor Didactiek 11)
  • Geschiedenisdidactiek - handboek voor de vakdocent
  • Historia 1 infoboek
  • Historia 2 infoboek
  • Historia 3 infoboek
  • Storia 1 - leerboek
  • Storia 2 - leerboek aso
  • Storia 3 - leerboek aso
  • Storia 4 - leerboek aso

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio10%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%