Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Frans 5


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kayobotsi Nadine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Zie eindcompetenties Frans 1, 2, 3 en 4 (Inhoudelijk Expert + Vakdidactiek)

Eindcompetentie

INHOUDELIJK EXPERT:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.4 Leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten: Leerinhouden Franse grammatica en woordenschat concreet kunnen verwoorden
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen: informatie over leermiddelen terugvinden, raadplegen en aanpassen

3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.1 Basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen: Franse taal beheersen en zelfstandig bijwerken, recente evoluties volgen.
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden: Luister- en spreekvaardigheid beheersen en bijwerken a.h.v. authentieke voorbeelden. Leesvaardigheid stimuleren d.m.v. authentieke teksten.

4. De leraar als organisator:
4.2 Een soepel en efficiënt lesverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende: Oefeningen, taken en lectuur inplannen en voorbereiden.
4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een taken.

10. De leraar als cultuurparticipant:
10.1 Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen:
kritisch omgaan met informatie

TAALCOMPETENTIES:
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
Non-verbaal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift.

OVERIGE:
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het maken van taken.



VAKDIDACTIEK:
1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
1.2. Basisdoelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan Frans, eindtermen en ontwikkelingsdoelen.
1.3. De leerinhouden selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie.
1.4 Leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten: Leerinhouden Franse grammatica en woordenschat concreet kunnen verwoorden en vertalen naar de leerlingen van het S.O.
1.5. Een aangepaste methodische aanpak (doceren, opdrachten, groepswerk, ...) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, in groep) uitwerken om een activerend lesverloop te creëren.
1.6 Individueel en in team leermiddelen kiezen, aanpassen en gebruiken: informatie over leermiddelen terugvinden, raadplegen en aanpassen aan leerlingen en lessituatie.
1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden in de vorm van een toets, taak, examen.

3. De leraar als inhoudelijk expert:
3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden: Luister- en spreekvaardigheid beheersen en bijwerken a.h.v. authentieke voorbeelden. Leesvaardigheid stimuleren d.m.v. authentieke teksten.

4. De leraar als organisator:
4.2 Een soepel en efficiënt lesverloop creëren, passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leraar en de lerende: micro-teaching plannen, voorbereiden, uitvoeren voor eigen publiek.
4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding.

5. De leraar als innovator:
5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen: inzichten uit de opleiding aanwenden in de praktijk

TAALCOMPETENTIES:
1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek)
4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren
6. Schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en producten, gedrag en attitudes van leerlingen.
Non-verbaal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.
De student hanteert een duidelijk bordschrift.

OVERIGE:
De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken.
Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.


Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT:
- Grammaire: uitdieping leerstof 1ste en 2de graad
- Vocabulaire: uitdieping (spreekwoorden, erreurs courantes, ...)
- Vaardigheidstraining


VAKDIDACTIEK:
- Evaluatie
- Werken met authentieke documenten
- Micro-teaching
- Verkenning vakliteratuur

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Grammaire 2000 (incl. cd-rom)

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Evaluatie

    Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de deelopleidingsonderdelen. Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.
    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%