Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs en competenties van elektriciteit 1, 2, 3 en 4 met betrekking tot de geziene leerstof.
Eindcompetentie
- met behulp van de leerplannen leren de studenten de beginsituatie bepalen
- uit de leerplannen leren de studenten de doelstellingen te bepalen
- de studenten formuleren de doelstellingen voor de lessen die ze tijdens de stage geven
- klasgesprek
- met de vakleraar worden de leerinhouden geselecteerd
- de studenten leren met behulp van de doelstellingen leerinhouden selecteren
- mentor en studenten bepalen de leerinhouden
- studenten zet de lln aan het werk na de uiteenzetting
- de studenten leren omgaan met de verschillende werkvormen individueel en in groep
- de studenten weet welke didactische middelen er in de school voorhanden zijn
- de studenten leren omgaan met de verschillende leermiddelen welke in een praktijkles aan bod komen
- de studenten weet hoe hij zijn werkvormen of opdrachten kan aanwenden om zo een krachtige leeromgeving te creëren
- de studenten leren evaluatietechnieken (met het oog op bijsturing )
- de studenten leert deze technieken toepassen door zelfevaluatie
- de studenten weet hoe om te gaan met lln met gedragsproblemen alhoewel dat erg uiteenlopend is
- de studenten weet oa dat de lln hun handen moeten wassen alvorens ze het lokaal verlaten
- de studenten kunnen anticiperen en gevat inspelen op deze problematiek
- de studenten weten welke basiskennis verwacht wordt te kennen en te kunnen uitvoeren - zij oefenen deze basiskennis door praktische toepassingen
- de studenten weet welke basiskennis verwacht wordt te kennen en te kunnen uitvoeren - hij oefent de kennis door praktische toepassingen
- de studenten kunnen een praktijkles organiseren, gebruik maken van bevorderende factoren
- de studenten zullen dit inoefenen door in eigen klasgroep het praktijkverloop te organiseren
- de studenten leren omgaan met het veilige gebruik van de leermiddelen
- onveilige situaties bespreken binnen de klasgroep
- studenten weten hoe zij de nieuwe technieken moet aanwenden
- de studenten weten dat zij kritisch moet reflecteren over het eigen functioneren
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT:
Theorie
• Bouw van een stof – geleiders & niet-geleiders
• De elektrische stroomkring & analogie met hydraulica
• SI-stelsel in elektrotechniek
• Hoeveelhied energie – wet van Faraday en wet van Ohm
• Vermogen – arbeid – rendement
• Weerstand van vaste geleiders & temperatuursinvloed
• Serieschakeling van verbruikers
• Parallelschakeling van verbruikers
• Gemengde schakelingen
• Complexe kringen en netwerktheorie
• Berekening van leidingen
• De volledig gesloten stroomkring
• Scheikundige spanningsbronnen
• Magnetisme
• Elektromagnetisme: stroomsterkte als oorzaak van het magnetisch veld
• Elektrodynamische krachten
• Genereren van spanning langs elektromagnetische weg
• Elektromagnetische inductie
• Elektrostatica
• Opwekken van sinusvormige wisselspanning
• Vectoriële voorstelling
• Complexe rekenwijze
• Enkelvoudige wisseltroomketens
• Samengestelde wisselstroomketens – serieschakeling
• Samengestelde wisselstroomketens – parallelschakeling
• Samengestelde wisselstroomketens – gemengde schakeling
• Vermogen en arbeidsfactor van een sinusoïdale wisselstroom
De studenten krijgen de kans zich te oefenen in het onderwijzen van basisleerstof elektriciteit, waardoor deze ook wordt bijgeschaafd en geperfectioneerd.
Praktijk
Contactorschakelingen :
- start – stop schakeling
- start – stop schakeling verschillende plaatsen
- start - stop schakeling met controle lampjes
- omkeerschakeling met verplichte stop
- omkeerschakeling rechtstreeks omschakeling
- omkeerschakeling met einde loopcontacten
- ster-driehoekschakeling
PLC sturing
Domotica
Tekenen
Teken van werkbladen elektriciteit(schakelschema’s)
Teken van een elektriciteitplan woning
Tekenen van een ééndraadsschema
Tekenen van electromechanische schakelingen
VAKDIDACTIEK:
De bovenstaande items worden vakdidactisch uitgewerkt
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Handboeken
- Project huisinstallatie Naslagwerk
- Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
- Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 2
- Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 3
- Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1
Evaluatie
Tweede examenkans, tweede examenperiode(augustus) : Elektriciteit 5 Praktijk : de punten van de praktijkoefeningen (19%) blijven behouden.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere delen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) :
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 38% | Elektriciteit theorie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 24% | Elektriciteit tekenen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 24% | Elektriciteit tekenen | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 38% | Elektriciteit praktijk: 19% praktijkoefeningen en 19% opdrachten | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 38% | Elektriciteit theorie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 38% | Elektriciteit praktijk : herwerken van opdrachten (19%) | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | Permanente evaluatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |