Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Economie 5
Docenten
- Rijmenams Marleen
- Rijmenams Marleen
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Oefensessie
Begincompetentie
* Economie 5 Inhoudelijk expert:
Eindcompetenties economie 1,2 en 3.
* Economie 5 Vakdidactiek:
Eindcompetenties Didactische thema’s en Vakdidactiek programmajaar 2.
Eindcompetentie
* Economie 5 Inhoudelijk expert:
V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m. inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.
V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan
V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van
het onderwijsaanbod
De leraar als cultuurparticipant
V 10.1 : De student onderscheidt rond het sociaal- economische domein actuele thema’s en
ontwikkelingen en benadert deze kritisch.
De leraar identificeert relevante informatie rond deze thema’s.
De student werkt aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4(leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).
De student:
- heeft een behoorlijke kennis van de fiscale wetgeving(+ eventueel de faillissementswetgeving), die hij
volgens het vigerend leerplan mag onderwijzen in het secundair onderwijs;
- is in staat -aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. het fiscaal recht(faillissementswetgeving)- wijzigingen
in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren;
- heeft inzicht in de conjunctuur-en groeibeweging van de economie;
- ziet het belang in van de economische politiek van de overheid;
- heeft inzicht in de overheidsfinanciën;
- is in staat een economisch wetenschappelijk werk te lezen en te begrijpen;
- geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven.
* Economie 5 Vakdidactiek:
LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN op niveau 1b/2
1.8. De leerkracht kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.
LERAAR ALS OPVOEDER op niveau 2
2.4. De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT op niveau 2
3.2. De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk.
LERAAR ALS INNOVATOR
5.1 De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)
5.2. De leerkracht kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijken.
TAALCOMPETENTIES
2 De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken. Niveau 2
6 De leraar kan een schriftelijke evaluatie formuleren over leerprocessen en over producten, over gedrag en attitudes van leerlingen. Niveau 1b/2
De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn en slaagt er in dit te realiseren
Inhoud
* Economie 5 Inhoudelijk expert bestaat uit 2 onderdelen: algemene economie 4 en fiscaal recht
ALGEMENE ECONOMIE 4:
- Conjunctuur en economische groei.
- De rol van de overheid in de economie: . doelstellingen van de economische politiek;
. vormen van economische politiek;
. de overheidsfinanciën.
- Verplichte lectuur van een actueel economisch wetenschappelijk werk.
RECHT:
- De belastingen van de overheid;
- De belastingstelsels;
- De personenbelasting.
(- De faillissementswetgeving)
* Economie 5 Vakdidactiek:
- Algemene evaluatieconcepten;
- Wat is evalueren en waarom evalueren ?
- Nagaan wat de leerplannen, vademecums en vakdocumenten hierover vermelden;
- Evaluatievormen;
- Evalueren van een schriftelijk werkstuk, van (presentatie)vaardigheden en van groepswerk;
- Bestaande synthesetoetsen/ opdrachten en evaluatiebladen bespreken;
- Zelf een synthesetoets/opdracht en evaluatieblad opstellen bij een aangeduid deel van de leerstof;
- Een WebQeust uitwerken.
(- Een economisch schoolkrantje maken.)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Handboeken
- Economie Vandaag
- Wetgeving - Fiscaal recht
Vakdidactiek
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer voor inhoudelijk expert bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de twee deelvakken.In geval van een zwaar tekort op een deelvak wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)
De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Algemene economie 65 % + Recht 35 % | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Algemene economie 65 % + Recht 35 % | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |