Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 5
Docenten
- Hadermann Frank
- Hadermann Frank
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Studiereis/excursie
- Practicum
- Hoorcollege
Begincompetentie
zie eindcompetenties biologie 4
Eindcompetentie
3.3 leraar als inhoudelijk expert:
-ekologische principes kunnen toepassen op nieuw biotoop
-overzicht kenmerken ongewervelde dieren
-overzicht kenmerken van de niet-zaadplanten + fungi
3.1 leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsdoelen:
-materialen ontwikkelen voor excursies
-lesmateriaal ontwikkelen en uittesten bij de leerinhouden
-evaluatiemateriaal ontwikkelen en uittesten bij de leerinhouden
4.4 Leraar als organisator:
-lessituatie met praktisch werk organiseren voor medestudenten
-praktische organisatie van een excursie voor secundair
Taalcompetenties:
-bruikbare werkblaadjes ontwerpen bij de leerinhouden
-bruikbare excursiebundel ontwerpen
Inhoud
Inhoudelijk expert:
Ecologie aan de hand van verkenning biotopen (met excursie)
Overzicht levende wezens
Kenmerken ongewervelde dieren
Kenmerken niet-zaadplanten
Kenmerken protisten moneren en fungi
Vakdidactiek:
-Module over toetsen en het nieuwe leerplan Natuurwetenschappen
-Er wordt in groepjes een excursie uitgewerkt voor het secundair
-Een aantal leerinhouden over de ongewervelde dieren en de sporenplanten wordt in blokken opgesplitst. Bij het begin van het semester worden deze blokken verdeeld over de studenten. Iedereen presenteert zijn/haar item op het niveau van de medestudenten met praktisch werk en geeft een evaluatie voor elke student.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
- Moderne Dierkunde
- Planten & andere niet-dierlijke organismen
Evaluatie
Naast de vakdidactische opdrachten gebeurt er een mondeling examen over de excursie, de door de docent aangebrachte leerinhouden en over de door studenten gebrachte items en wel zo dat een student enkel ondervraagd wordt over de onderwerpen die hij zelf niet heeft gepresenteerd.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |