Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Aardrijkskunde 5


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Broeck Christiane
  • Van Broeck Christiane

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Werkcollege
  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindcompetenties aardrijkskunde 3 en aardrijkskunde 4

Eindcompetentie

DOLOD INHOUDELIJK EXPERT:
-de student beheerst de inhoudelijke basiskennis van volgende domeinen:
--geografie van het excursiegebied, van de stad Brussel.
--de leerstof van de 1ste en 2de graad S.O.
In de rubriek "inhoud" is een specifieke omschrijving te vinden.

-de student wendt deze kennis functioneel aan.

DOLOD VAKDIDACTIEK:
-de student is als toekomstig leraar een begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
Voor de competenties verwijzen we naar de startcompetenties van de leraar: vaardigheid 1.1 (beginsituatie), vaardigheid 1.2 (doelstellingen kiezen en formuleren), 1.3 (leerinhouden selecteren), 1.4 (leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten), 1.5 (aangepaste methodische aanpak), 1.6 (leermiddelen kiezen en aanpassen), 1.7 (krachtige leeromgeving),1.10 en 1.13 (omgaan met de heterogeniteit van de B-stroom en BSO), 1.11 (opzetten van leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit een vakoverschrijdende invalshoek).

-de student is als kandidaat leraar een opvoeder. Hij verwerft daartoe volgende competenties, genomen uit de lijst van de basiscompetenties voor de leraar: vaardigheid 2.1 (positief leefklimaat) , 2.2 (emancipatie bevorderen), 2.3 (attitudevorming voor individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie), 2.4 (actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context), 2.5( omgang met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met gedragsmoeilijkheden).

-De student beheerst de vakdidactiek aardrijkskunde zoals afgebakend op de vakdidactische fiche. Hij kan de vakdidactische principes vlot en vaardig aanwenden in de context van de uit te werken lessen. Hij kan nieuwe werkvormen toepassen. Hij kan de didactiek van de landschapswaarneming en -analyse toepassen in een zelf ontworpen excursie. Hij kan al deze leer- en ontwikkelingsprocessen toepassen in de context van de aardrijkskundelessen en de excursie, en deze omzetten in een adequate evaluatie.

-De student kent de structuur van de leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad SO. Hij kan dit omzetten in een evenwichtig jaarplan.

-De student beheerst de inhouden van het leerplan aardrijkskunde van de 1ste en 2de graad SO via zelfstudie. Studiematerialen zijn o.m. het leerwerkboek van 1 en 2 SO, en de hanboeken en werkboeken van 3 en 4 SO die zelfstandig ingevuld worden.


-als toekomstig leraar is de student een cultuurparticipant: hij volgt de actualiteit op. Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen worden herkend en kritisch benaderd. Thema's met een geografische context uit de volgende domeinen krijgen zijn speciale aandacht:
•het sociaal-politieke domein
•het sociaal-economische domein
•het levensbeschouwelijke domein
•het cultureel-esthetische domein
•het cultureel-wetenschappelijke domein
De student gaat kritisch om met deze informatie. Hij zoekt ondersteunende kennis zoals informatiebronnen uit het eigen vakdomein (kaarten) en uit de pers (artikels selecteren op hun bruikbaarheid).


-de student vertoont volgende attitudes:
--kritische ingesteldheid, is bereid om zichzelf en zijn omgeving in vraag te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren alvorens een stelling in te nemen.
--hij is leergierig en zoekt actief naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.

Inhoud

DOLOD INHOUDELIJK EXPERT:

-de geografie van het excursiegebied:
--de terreintechnieken beheersen
--de achtergronden van de fysische en sociaal-economische geografie van dit gebied kennen

-de stadsgeografie van Brussel kennen en de landschappelijke en functionele ruimtelijke differentiatie kunnen "lezen" en verklaren.

-de leerstof van de 1ste en 2de graad SO behersen. Deze leerstof is in zelfstudie te verwerven.


DOLOD VAKDIDACTIEK:

-nieuwe werkvormen toepassen uit "Gorgrafie Doet Denken" van David Leat.
-de didactiek van de landschapswaarneming en -analyse toepassen in een zelf ontworpen excursie.
-de leer- en ontwikkelingsprocessen van de leerling in de klas en op het terrein omzetten in adequate evaluaties.
-de structuur van de leerplannen en eindtermen van de 1ste en 2de graad SO omzetten in een evenwichtig jaarplan.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
  • Geogenie 1 - leerwerkboek
  • Geogenie 2 - leerwerkboek
  • Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek (+ cd-rom) - (3de graad - 2uur)
Vakdidactiek
  • Algemene Wereldatlas - editie 2008 (incl. cd-rom)
  • Geogenie 1 - leerwerkboek
  • Geogenie 2 - leerwerkboek
  • Evaluatie

    Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd.
    De student vervult zijn deel in de groepsopdrachten.
    Indien de deadline van een opdracht niet gerespecteerd wordt, kunnen de punten niet opgenomen worden in het geheel.
    Deelname aan excursies is verplicht.
    De student vertoont positieve attitudes.

    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%