Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 2
Docenten
- De Winter Willem
- Pannier Paul
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Groepswerk
Begincompetentie
eindcompetenties RZL1
Eindcompetentie
De leraar als opvoeder:
2.1
- de leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creƫren voor leerlingen in klasverband en op school
- de leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk wordt;
2.2
- de leraar kan de emancipatie van de leerlingen -in respect voor elkaar- bevorderen;
2.3
- de leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden;
2.4
- de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context;
De leraar als lid van een schoolteam:
7.3
- de leraar kan impliciete en expliciete ethische en levensbeschouwelijke aspecten onderkennen, bespreekbaar maken en aanwenden in het schoolgebeuren;
De leraar als cultuurparticipant:
- de leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's identificeren, ontwikkelen en kritisch benaderen vanuit een existentiƫle en levensbeschouwelijk dimensie;
Inhoud
Actieve deelname aan de regentendag
Thema 1:
'Moeder, in welke wereld leven wij? Post- of laatmodernisme een stand van zaken.
Thema 2:
Verdraagzaamheid: tussen onverschilligheid en onverdraagzaamheid.
Thema 3:
Geloven in je werk, op zoek naar de inspiratie van de leerkracht in het licht van de christelijke spiritualiteit.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 80% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | |