Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 2


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Winter Willem
  • Pannier Paul

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

eindcompetenties RZL1

Eindcompetentie

De leraar als opvoeder:
2.1
- de leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creƫren voor leerlingen in klasverband en op school
- de leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk wordt;

2.2
- de leraar kan de emancipatie van de leerlingen -in respect voor elkaar- bevorderen;

2.3
- de leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden;

2.4
- de leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context;

De leraar als lid van een schoolteam:
7.3
- de leraar kan impliciete en expliciete ethische en levensbeschouwelijke aspecten onderkennen, bespreekbaar maken en aanwenden in het schoolgebeuren;

De leraar als cultuurparticipant:

- de leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's identificeren, ontwikkelen en kritisch benaderen vanuit een existentiƫle en levensbeschouwelijk dimensie;

Inhoud

Actieve deelname aan de regentendag

Thema 1:
'Moeder, in welke wereld leven wij? Post- of laatmodernisme een stand van zaken.
Thema 2:
Verdraagzaamheid: tussen onverschilligheid en onverdraagzaamheid.
Thema 3:
Geloven in je werk, op zoek naar de inspiratie van de leerkracht in het licht van de christelijke spiritualiteit.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%