Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Didactische thema's 4


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Den Berk Brenda
  • De Coninck Kristof

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Algemene didactiek: inleiding en didactische thema's 1, 2 en 3.
Eindcompetenties Communicatieve vaardigheden 1-4

Eindcompetentie

LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN
1.2. De leerkracht kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen.
Studenten kunnen werken met de vakoverschrijdende eindtermen op meso- en microniveau.

1.10 De leerkracht kan in overleg met collega's deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.

1.13 De leerkracht kan de vakoverschrijdende eindtermen 'leren leren' integreren in de eigen vakaanpak.

LERAAR ALS OPVOEDER
2.5. De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden

2.6. De leerkracht kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderen

LERAAR ALS PARTNER VAN EXTERNEN
8.1. De leerkracht kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden

Inhoud

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: vakoverschrijdende eindtermen en digitale didactiek.
De leraar als opvoeder in contact met verschillende problematieken: kindermishandeling, eetstoornissen, zelfmoordpreventie, drugshulpverlening, ...
De leraar als partner van externen (CLB, BUSO, ...)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoogde competenties worden voor 50% geƫvalueerd d.m.v. een schriftelijk examen en voor 50% d.m.v. taken of tijdens de lesmomenten. Het te laat indienen van taken wordt verrekend in het eindtotaal. De takenkaarten die ter beschikking worden gesteld tijdens de les en via toledo, omschrijven de precieze regeling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%