Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Atelier en stage 4
Docenten
- Van Loock Lieve
- Schotte Kathleen
Onderwijsvorm
Begincompetentie
atelier en stage 2 en 3
Eindcompetenties opleidingsonderdelen programmajaar 2
Eindcompetenties module zorg voor elk kind in programmajaar 3
Eindcompetentie
Stage eerste klas:
Zie doelenlijst op stagesyntheseformulier
vanuit een ervaringsgerichte visie lessen voorbereiden en realiseren voor leerlingen van een 1ste leerjaar rekening houdend met de kenmerken van een zesjarige op dynamisch affectief, motorisch en cognitief vlak
een sfeer creëren waarin leerlingen van een 1ste leerjaar zich veilig en begrepen voelen
het leerproces van leerlingen van een eerste leerjaar efficiënt begeleiden rekening houdend met de typische leermoeilijkheden van een zesjarige
Keuzestage:
Zie doelenlijst op stagesyntheseformulier
Afhankelijk van de context van de stage zullen sommige doelen meer doorslaggevend zijn dan andere.
Stage met project:
Zie doelenlijst pop stagesyntheseformulier
vanuit een ervaringsgerichte visie een project uitwerken
Inhoud
Stage 1ste klas
Deze stage is een vervolg op de module 1ste klas
5 halve dagen observatie/participatiestage
8 halve dagen stagevoorbereidingsdagen
7 weekdagen effectieve doestage in een 1ste leerjaar
Keuzestage
Deze stage is een vervolg op de module 'zorgverbreding', '1ste klas' en 'kind en maatschappij'
2 halve dagen observatie/participatiestage
5 halve dagen stagevoorbereiding
2 weken effectieve doestage in een onderwijsvorm naar keuze (verschillend van de functie van een klasleerkracht in het traditionele onderwijs)
Stage met project
2 halve dagen observatie/participatiestage
5 dagen stagevoorbereiding
3 weken effectieve doestage in een tweede of derde graad (graad moet verschillend zijn van de graad van de zelfstandige stage) (ev. incl. 3 dagen tot 1 week openluchtklasstage)
Deze langere stage zet studenten (ter voorbereiding op het echte beroepsleven) aan om op een meer realistische wijze voor te bereiden (verkorte lesvoorbereidingen, flexibel omgaan met lesvoorbereidingen, ...) en meer en meer taken buiten het lesgeven op zich te nemen (planten/dieren in de klas verzorgen, klas verzorgd achterlaten, afwezigheden aanduiden, huistaken opgeven, klasagenda van mentor invullen, bewakingen, toezicht in eetzaal, rijen begeleiden, ...). Enkel lesvoorbereidingen omtrent instructielessen worden ten minste 2 werkdagen voorafgaand aan de eigenlijke les nagekeken door de mentor en gehandtekend voor akkoord.
Naar het einde van de stage toe moet de student een project uitwerken van minimum 3 tot maximum 5 dagen. De visie over projectonderwijs (zie bundel projectonderwijs) bouwt verder op de visie over thematisch onderwijs. Deze stage wordt dan ook beschouwd als een uitbreiding op de themastage uit atelier en stage 3.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |