Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Kinderen van de muzen
Docenten
- Van Den Eynde Tine
- Frederickx Julia
- Mertens Koenraad
- Smolderen Vera
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Werkcollege
- Practicum
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
- dingen, mensen, waarden vanuit een muzische grondhouding benaderen
- de eigenheid van het muzische aanvoelen, waarderen, begrijpen en hanteren
- inzicht in de eindtermen MUVO basisonderwijs
Eindcompetentie
1. de leraar als begeleider van leerprocessen
de student:
- brengt kinderen op een doelgerichte manier in contact met kunst en kunstzinnige expressie
2. de leraar als opvoeder
de student:
- bezielt en vormt kinderen vanuit de eigen muzische beleving
3. De leraar als inhoudelijk expert
de student:
- beleeft kunst of kunstzinnige expressie uit verschillende culturen met een authentieke en open houding en laat zich erdoor inspireren
- leert van kunst en kunstzinnige producten
- wendt materialen, technieken, begrippen en vaardigheden uit de muzische domeinen op een oorspronkelijke manier aan in leerprocessen
- toont zijn eigen inhoudelijke verdieping aan vanuit de opgedane impressies enerzijds en vanuit eigen initiatief anderzijds op vlak van muzisch-algemene en domeinspecifieke materialen, technieken, begrippen en vaardigheden
- ervaart een zintuiglijke waarneming, een goevoelen of een gedachte intens en betekenisvol, drukt ze uit, geeft ze vorm en communiceert erover
4. De leraar als organisator
de student:
- creërt een klimaat waarbij kinderen kansen krijgen om zich ongeremd uit te drukken en indrukken op te doen
10. De leraar als cultuurparticipant
de student:
- is op de hoogte van het divers aanbod aan publicaties, initiatieven en verenigingen voor kunsteducatie voor kinderen
Inhoud
- verdieping in de wereld van de kunsten
- verdieping in muzisch-algemene materialen, technieken, begrippen en vaardigheden, zowel bij het opdoen van indrukken als bij het opzoeken van het kunstaanbod en literatuur op eigen initiatief
- bekende en minder bekende musea en theaterhuizen verkennen
- onderzoeken wat kunsteducatieve diensten voor kinderen te bieden hebben
tentoonstellingen en theatervoorstellingen bijwonen
- rondleiding in een museum door gidsen van de educatieve dienst
- zelf een rondleiding in een museum uitwerken voor kinderen en hen gidsen
- een keuze maken om zich in één of meerdere domeinen (muziek, beweging, media, beeld en drame) te verdiepen op vlak van materialen, technieken, begrippen en vanuit het actueel kunstaanbod en literatuur
- een kunstzinnig product uitwerken, individueel of in groep, vanuit de opgedane impressies
- een toonmoment
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
actieve deelname is vereist
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 25% | |