Begincompetentie
Eindcompetenties BVK 1, 2, 3 en 4.
Eindcompetenties Nederlands 1, 2, 3 en wiskunde 1, 2, 3.
Eindcompetentie
De student kan het GOK-decreet kaderen binnen de geschiedenis van het onderwijsbeleid, recente ontwikkelingen en nieuwe tendensen binnen het basisonderwijs.
De student kan het GOK-beleid van een school kritisch bespreken.
De student kan een kind- en/of leerlingvolgsysteem hanteren.
De student kan een hulpvraag m.b.t. een kind concretiseren door gerichte analyse (en indien nodig bespreken in een MDO).
De student ontwikkelt signaalgevoeligheid voor leesmoeilijkheden en –stoornissen, rekenmoeilijkheden en – stoornissen, spraakmoeilijkheden en -stoornissen, schrijfmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme en ADHD.
De student kan wetenschappelijk verantwoorde bronnen en beleidsteksten i.v.m. zorgbeleid raadplegen.
De student kan de structuur, werking en recente tendensen van het buitengewoon onderwijs kaderen en duiden.
De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.
De student kan lessen voorbereiden voor leerlingen van een eerste leerjaar:
- vanuit een ervaringsgerichte visie
- rekening houdend met de kenmerken van een zesjarige op dynamisch-affectief, motorisch en cognitief vlak
- waarbij leermiddelen, materialen en methoden kritisch benaderd worden vanuit de specifieke vakdidactiek
van een 1ste leerjaar
- waarbij aandacht is voor een klasklimaat waarin kinderen zich veilig en begrepen voelen
- waarbij er aandacht is voor de begeleiding van het leerproces rekening houden met de typische
leermoeilijkheden van een zesjarige
De student kan een onderbouwde bijdrage leveren over thema’s die specifiek zijn voor het 1ste leerjaar.
De student is zich bewust van zijn functioneren binnen een team en kan zijn gedrag –indien nodig- bijsturen.
Inhoud
GOK-decreet: recente evoluties in Vlaanderen, invulling van de taak van een zorgcoördinator, concrete invulling in een basisschool (met veel doelgroepleerlingen)
Aanpak en begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften: leesmoeilijkheden en -stoornissen, rekenmoeilijkheden en -stoornissen, hoogbegaafdheid, autisme, ADHD (exemplarisch)
Planmatig handelen via het hanteren van een kind- en/of leerlingvolgsysteem: LVS VCLB en KVS-L CEGO
Taak en werking van het CLB
Buitengewoon onderwijs en GON: types, onderwijsvormen en de recente tendensen, specifieke aanpak en noden van deze kinderen, bezoek aan BLO/BUSO-school
Inclusief onderwijs: recente evoluties, concrete praktijkvoorbeelden, kritische reflecties
Intercultureel onderwijs als één van de zes pijlers binnen het GOK-beleid
~ In functie van twee weken effectieve doestage in een onderwijsvorm verschillend van de functie van een klasleerkracht in een traditionele school (zorgbegeleider, taakleerkracht, buitengewoon lager of secundair onderwijs, alternatieve onderwijssystemen, GON-begeleider, ...)
Observatie 3de kleuterklas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
Observatie 1ste klas: klasinrichting, aanpak, werkvormen, sfeer, kinderen, ...
Overgang kleuter - lager onderwijs: schoolrijpheid, zittenblijven, drempelverlagende activiteiten
Didactiek 1ste leerjaar: aanvankelijk lezen, aanvankelijk schrijven, aanvankelijk rekenen, handleidingen bespreken, leermaterialen verkennen, preventief en remediërend omgaan met leermoeilijkheden, differentiatiemogelijkheden verkennen
~ in functie van één week effectieve doestage in het 1ste leerjaar
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |