Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Religie, zingeving en levensbeschouwing 2


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Uytterhoeven Tom

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Algemene begincompetenties BALLO.

Er wordt van de studenten verwacht dat ze de eindcompetenties voor RZL 1 behaald hebben. De studenten moeten in staat zijn tot kritische reflectie op tekst- en beeldmateriaal. Een aantal teksten bevatten theologische en/of filosofische vaktermen,die echter voldoende toegelicht zullen worden. Er wordt vooral een zekere bereidheid verwacht om op een theoretisch niveau na te denken over de betekenis - voor de onderwijsgemeenschap en de maatschappij - van het lerarenberoep. Stage-ervaringen kunnen in deze reflectie zeker voor de nodige impulsen zorgen.

Eindcompetentie

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1. De leraar kan de beginsituatie van de lerenden en de groep achterhalen.
(a) De student kent actuele theoretische modellen om de identiteit van een school te omschrijven (o.a. Victoria-schaal, schaal van Doyle,...)
(b) De student kan vanuit een aantal theoretische modellen de identiteit van een stageschool bepalen.

5. De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.2. De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen door de eigen schoolcultuur en vormingconcepten constructief te bevragen, door reflectie over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en over resultaten van onderwijsonderzoek.
De student kan het belang van een opvoedingsproject voor het creƫren van een positief leerklimaat schetsen.

7. De leraar als lid van een schoolteam.
7.1. De leraar kan participeren in de ontwikkeling van het schoolwerkplan.
(a) De student kan de verhouding tussen algemene visie op onderwijs, opvoedingsproject en schoolwerkplan omschrijven.
(b) De student heeft inzicht in de eigen verantwoordelijkheid voor het realiseren van het opvoedingsproject van een school.

9. De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
9.1. De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.
9.2. De leraar kan reflecteren over het beroep van de leraar en zijn plaats in de samenleving.
(a) De student kan aspecten van het maatschappelijk belang van onderwijs aangeven.
(b) De student kan kritisch reflecteren over de maatschappelijke verwachtingen t.a.v. onderwijs.


Inhoud

Deze cursus wil je inzicht geven in de processen die de identiteit van een school (als gemeenschap van verschillende partners) bepalen en de manier waarop jij daarin als leraar een rol kan spelen. Je leert nadenken over de maatschappelijke rol van onderwijs en van een individuele school. Je maakt kennis met verschillende schoolvisies - waaronder in het bijzonder het opvoedingsconcept voor katholiek lager onderwijs - en leert (a) hierover kritisch te reflecteren en (b) je eigen onderwijspraktijk hierdoor kritisch te belichten.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten bereiden een paper voor waarin ze hun inzicht in en vermogen tot reflectie op de inhoud van de cursus aantonen. De paper dient als basis voor het mondelinge examen. Precieze modaliteiten worden meegedeeld tijdens het eerste hoorcollege.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%