Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Didactische oefeningen


Studiepunten9Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Vanlommel Christiana
  • Simons An

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De verworven einddoelen m.b.t. de stage in het tweede programmajaar

    Eindcompetentie

    Functioneel geheel 2: Opvoeder
    2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kleuters.
    2.2 Het welbevinden van kleuters stimuleren.
    2.3 Met respect voor eigenheid en diversiteit reageren op de gevoelens van kinderen, met het oog op zelfontplooiing en integratie van elk kind.
    2.4 Reflecteren op zijn omgang met de kleuters, met het oog op een groeibevorderende relatie met elk kind (accent op reflecteren).

    Functioneel geheel 4: Organisator
    4.1 Rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters, hun inbreng en veiligheid, de beschikbare ruimte optimaal indelen in hoeken tijdens de verschillende zones en deze ruimte systematisch aanpassen en bijsturen.
    4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de hoeken grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.
    4.3 Een kindgericht dagverloop creëren waarbij gelijktijdig en/of opeenvolgende activiteiten met de kinderen vlot, soepel en flexibel verlopen.
    4.4 Een klimaat creëren waarin kinderen een overzicht behouden over het klasgebeuren.

    Functioneel geheel 5: Innovator
    5.2 Zich de attitude eigen maken om actief de eigen competenties als leraar te verbreden en te verdiepen.

    Functioneel geheel 6: Partner van ouders/verzorgers
    6.1 Vanuit bekommernissen om elk kind en in het belang van het kind, zich inleven in de leefwereld ervan en daarom de discrete dialoog en samenwerking met ouders en verzorgers aangaan.
    6.2 Rekening houdend met de diversiteit initiatieven realiseren die de band tussen school en thuis leggen en ouders in hun eerste opvoedingsverantwoordelijkheid erkennen.
    6.3 Zich houden aan de deontologie van het beroep.


    Functioneel geheel 7: Lid van een schoolteam
    7.2 Binnen het team over een taakverdeling overleggen en deze naleven.
    7.3 Overleggen (o.a. informeren, plannen, reflecteren) met collega’s over klasgebeuren, kleuters, eigen pedagogische en didactische omgang (en het resultaat hiervan meenemen/toepassen in het eigen pedagogisch en didactisch handelen).
    7.4 Klasdoorbrekend werken om projecten en thema’s aan te pakken.



    Inhoud

    Stage met bijzondere klemtoon op volgende rubrieken van de einddoelen:

    - Vriendelijkheid en geborgenheid bieden
    - Grenzen stellen, verantwoorden en doen opvolgen
    - Organisatie in de klas
    - Mimiek en lichaamsexpressie
    - Correct en rijk mondeling taalgebruik
    - Attitudes (o.a. stiptheid)
    - Samenwerking in het team
    - Contact met ouders

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    1 ste examenkans-2 de examenperiode: evaluatie van een deel van de einddoelen voor stage tijdens de zelfstandige stage door de stagementor

    Slechts 1 examenkans mogelijk
    Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing (uitsluiting van tolerantie)

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%