Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Religie, zingeving en levensbeschouwing 2
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties Religie, zingeving, levensbeschouwing 1
Openheid tonen om constructief met de diversiteit aan levensbeschouwelijke perspectieven in onze samenleving aan de slag te gaan in het werken met kinderen.
Eindcompetentie
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.3 Breed observeren met het oog op het kunnen creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.3 Het eigen aanbod situeren en integreren in het ruime kader van het (inclusief) kleuteronderwijs.
Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
5.1 Vernieuwende inzichten uit de opleiding en de samenleving, in samenspraak met het schoolteam, integreren in het pedagogisch en didactisch handelen.
5.3 Het eigen handelen/opvoedingsvisie en dat van de groep voortdurend bevragen en bijsturen (reflectievaardig en intervisievaardig zijn).
Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
9.1 De uitdaging durven aangaan om via bijscholingen/studiedagen/werkgroepen en participatieraden contacten te leggen binnen en buiten de school en in gesprek te treden over onderwijsvisie, plaats en rol van de school en het beroep van leraar in de samenleving.
Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
10.1 Zich informeren over de actualiteit betreffende het culturele, sociale, levensbeschouwelijke, sportieve en esthetische.
10.3 Het eigen culturele en levenbeschouwelijke referentiekader kritisch bevragen en bijsturen.
Inhoud
Inclusie: omgaan met kleuters uit kansarme gezinnen
- Kinderen en de Vierde wereld.
- Luisteren naar de vierde wereld.
- De vierde wereld in de kleuterklas
- De Vierde-wereld-beweging
Inclusie: Interlevensbeschouwelijk werken
- Basisinformatie over de Islam.
- islam in katholieke kleuterscholen: interlevensbeschouwelijk werken met kleuters
De denominatie van een school en een team
- Wat maakt de identiteit van een school?
- De bouwstenen van een christelijke identiteit
Godsdienst in de praktijk
- Een ontmoeting met de Inspecteur-adviseur r.-k.godsdienst,
- De leerlijn van godsdienst doorgetrokken naar het 1ste leerjaar
Heilige plaatsen: Levensbeschouwelijk onderweg zijn
- Geleid bezoek aan de Moskee El Buraq, G. De Ceuninckstraat, Mechelen.
- Bezoek aan de Kathedraal, Parochie Sint-Rombout, Grote Markt, Mechelen.
Persoonlijk godsdienstige zoektocht: door elke student te bepalen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Schriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%)
Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Schriftelijke belevingsverslag maken kansarmoede (50%)
Presentatie en schriftelijke neerslag van een levensbeschouwelijk onderwerp naar keuze (50%) |