Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Grafisch ontwerp


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindtermen secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
    1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.

    1.10. De jonge professional wendt spontaan en exploratief nieuwe technieken en softwarepakketten aan binnen de beroepscontext.

    2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR

    2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.

    2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

    3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR

    3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
    3.3. De jonge professional maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.

    5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
    5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    BEROEPSROL: CREATOR

    6.A De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
    6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.

    6.1. De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
    6.2. De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe.
    6.3. De jonge professional past de vormtaal van bewegend beeld toe.
    6.4. De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.

    Inhoud

    Basis Photoshop:

    - Situering Photoshop binnen de grafische & multimedia wereld
    - Basis documentbeheer via Bridge
    - Werkgebied en tools
    - Image size - Canvas size - resolutie
    - Bestandsbeheer en internet formaten
    - Lagen en kanalen
    - Teksttools
    - Selectiegereedschappen en vrijstellen
    - Plaatsen in
    - Correcties op kleur en contrast
    - Retouche
    - Laagmaskers
    - Filter effecten
    - Werken met paden

    Basis Illustrator:

    - Verkenning van Illustrator
    - Bestanden creëren, open, bewaren
    - Selecties
    - Pentool
    - Illustraties maken op ingevoerde templates
    - Illustraties aanpassen
    - Hulplijnen / grid
    - Pathfinder
    - Lagen
    - Tekst
    - Foto's & tekeningen vectoriseren
    - Basis live trace en live paint

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%