Hoofdpagina | Postgraduaat in de multimedia
Webtechnologie
Docenten
- Hens Joris
- Van Marcke Peter
- Van Orle Els
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
INFORMATIEBEHEERDER
1.A Als informatieberheerder spoort de jonge professional met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informate en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B Als informatiebeheerder organiseert de jonge professional de informatie.
Dit betekent:
- de student verzamelt informatie over de te bouwen website en zoekt naar mogelijke oplossingen om tot het gewenste eindproduct te komen.
- de student zoekt en selecteert documentatie nodig bij het bouwen van een eindproduct.
KWALITEITSBEWAKER
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.5. De jonge professional begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
Dit betekent:
- de student blijft alert voor nieuwe technologieën en nieuwe technieken die zich manifesteren op het internet (nieuwe browsertoepassingen, nieuwe standaarden, nieuwe technieken, frameworks)
- de student bouwt een eindoplossing volgens huidig geldende standaarden (xHTML, CSS en Javascript)
- de student werkt op een systematische manier een website uit, d.w.z.: structuur (xHTML) wordt gescheiden van opmaak (CSS) en interactie (Javascript)
CREATOR (specifiek MM)
6.B De jonge professional is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
6.C De jonge professional bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit een eigen idee en visie, maar steeds in samenspraak met andere betrokken partijen.
6.D De jonge professional structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
Dit betekent:
- de student is steeds op zoek naar vernieuwend werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in internationale context
- de student bedenkt en verwezenlijkt een concept voor een digitaal medium vanuit zijn eigen idee en visie, maar doet dit steeds in samenspraak met de opdrachtgever en andere betrokken partijen
- de student houdt rekening met opmerkingen die gegeven worden over het ontwikkelde concept
- de student verantwoordt keuzes die gemaakt worden bij het verwezenlijken van een concept
Inhoud
- Inleiding: aanbrengen van enkele begrippen; Niet beperkende lijst: internet, WWW, browser, URL, homepage, het structureren van informatie, HTML-editors, tags.
- Algemene richtlijnen ivm websites, "do's and don'ts" op het web. Hierbij wordt speciaal aandacht gegeven aan webstandaarden en toegankelijkheid.
- Verschillende typen tags, lijsten, hyperlinks, interne koppelingen (absolute en relatieve).
- Afbeeldingen op een webpagina. Afbeeldingen in GIF, JPEG en PNG.
- Basistechnieken ivm afbeeldingen.
- Tabellen: structuur en lay-out. Tips voor gebruik.
- Formulieren. Structuur van formulieren. Invoervelden.
- Publicatie en onderhoud van een website.
- Cascading stylesheets (CSS): basisconcepten, selectors, box model, positionering.
- JavaScript: variabelen, functies, timers, voorwaardelijke statements en controlestructuren.
- Events en eventhandlers.
- DOM: Document Object Model (objecthiërarchie in JavaScript)
- Interactieve formulieren (o.a. validatie van gegevens).
- Meer interactieve websites dankzij javascript-frameworks (jQuery).
Notepad++ en Adobe Dreamweaver zullen gebruikt worden als werkmiddel om de aangeleerde technieken (xhtml/css/javascript) toe te passen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tussentijdse testen (xHTML & CSS) tellen mee voor 40% van de punten in eerste zittijd.
De studenten werken individueel een opdracht uit waarmee ze aantonen dat ze de aangeleerde concepten beheersen (20%), in eerste zittijd. De overige 40% kunnen in eerste zittijd behaald worden met een schriftelijk examen op computer (Javascript).
In tweede zittijd is er een examen van 100% (xhtml/css/js).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |