Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Project ondernemen: budgettering


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • De Caluwe Inge
  • Cooremans Maria Helena

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Practicum
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetentie Bedrijfsmanagement

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2dWeegt alternatieven tegenover elkaar af.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2aKan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2bNeemt (bij werkoverleg/vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2hNotuleert bij vergaderingen/teamoverleg rond vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2dStelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2aStelt een haalbare (project)planning op.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2bOrganiseert een werkoverleg/vergadering, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging.Doorgroeiniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
BM_AC_11.2bPast inzichten in verband met duurzaamheid toe.Doorgroeiniveau
BM_BAF_10BM_BAF_10 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Integratieniveau
BM_BAF_10.3bStelt op, motiveert en volgt budgetten op.Integratieniveau
BM_BAF_10.3eBegeleidt een onderneming bij de oprichting.Integratieniveau

Inhoud

De studenten kiezen uit een aantal aangeboden ondernemingsprojecten.

Deze ondernemingsprojecten worden uitgevoerd in kleine groepen die vooraf samengesteld zijn op basis van woon(verblijf-)plaats door de docenten.

Over de verschillende afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement heen worden grotere interdisciplinaire teams (10-tal studenten) samengesteld, op basis van woon(verblijf-)plaats.



Studenten werken een financieel plan uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo.

-Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in.

-Hierbij baseren ze zich op een zelf opgesteld financieel plan .

-Hierbij houden ze rekening met de beperkingen en vereisten die de andere disciplines opleggen.

-Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische principes.

-Hierbij handelen ze vanuit duurzaamheidsprincipes.

-Hiertoe organiseren zij (minstens) wekelijks een vergadering, die beurtelings door de teamleden wordt voorbereid en verslaan.


Deze opdrachten zullen worden aangevuld met case studies over financiële planning.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Budgettering: Gebudgetteerde balans en gebudgetteerde resultatenrekening

Evaluatie

Evaluatie

Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten:



-Portfolio voor procesevaluatie en reflectie

-Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor

-Time-sheets

-Tussentijdse presentatie(s)

-Eindpresentatie

-Eindrapport



Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%