Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Visualiseren 3


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Andries Els

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties visualiseren 2

Eindcompetentie

2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

Dit betekent:
De student zoekt naar de meest geschikte bronnen om zijn visie rond bepaalde communicatiekanalen te verduidelijken.
De student werkt aan specifieke opdrachten om zijn ideeën te verduidelijken en moet deze mondeling verdedigen.

5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.

Dit betekent:
De student werkt elke week een aantal opdrachten uit waarbij hij nadien geconfronteerd wordt met zijn eigen werkwijze. De student moet zich hierover ook verantwoorden.

6. BEROEPSROL: CREATOR
6.A.De jonge professional heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk.
6.D. De jonge professional structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
6.1. De jonge professional plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
6.2. De jonge professional past de principes van grafische vormgeving toe.
6.4. De jonge professional verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
6.5. De jonge professional bedenkt en realiseert een visuele structuur vanuit het medium, in samenspraak met andere betrokken partijen en richt de visuele structuur op een welomlijnde doelgroep.

Dit betekent:
De student leert omgaan met bv. beeldtaal en dit op een kritische (zowel maatschappelijk als cultureel) manier te interpreteren.
De student moet dit dan tevens toepassen in een aantal eenvoudige opdrachten en zo leren omgaan met de communicatie naar een specifieke situatie.

Inhoud

Basisprincipes v/d semiotiek via de verkenning van de mechanismen van betekenisopbouw binnen een maatschappelijk, cultureel en sociologisch paradigma

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Bij elk werkcollege horen vragen die individueel en creatief worden opgelost. De antwoorden worden klassikaal of individueel besproken, naargelang de opdracht. Hierop wordt de student dan beoordeeld. De docent bepaalt de score voor de werkcolleges en houdt hierbij sterk rekening met de persoonlijke inbreng van de student.
Tenslotte dient de student ook blijk te geven van enige zin voor vrije exploratie op het internet en aanwenden van de eerder verworven kennis omtrent de vraagstelling.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%