Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Actualia en capita selecta


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Berghmans Peter
  • Vandermeiren Chris

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Basiskennis 1IM van Bedrijfskunde, ICT en Communicatievaardigheden.

Eindcompetentie

De eindcompetenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen variëren naargelang het aanbod van gastlezingen en door de student gekozen onderwerpen bij opdrachten. Hieronder sommen we een aantal mogelijke eindcompetenties op die aan bod kunnen komen.



1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.

1.6. De jonge professional beheert een database en een server. Dit behelst het beheer van de capaciteit, beschikbaarheid en performance.
1.9. De jonge professional maakt procedures voor automatische uitvoering van taken o.a. backup’s.
De nadruk ligt op life-cycle (van creatie tot archivering) en duurzame oplossingen (procedures) en dit in tegenstelling tot one-shot oplossingen.
1.11. De jonge professional onderkent de nodige maatregelen voor systeembeveiliging en past deze toe.

2.A. De jonge professional communiceert omtrent een project zowel mondeling als schriftelijk, in Nederlands, Frans en Engels, professioneel met alle betrokken partijen
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.3. De jonge professional genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.
2.5. De jonge professional communiceert in Nederlands, Frans en Engels, zowel mondeling als schriftelijk, met medewerkers, klanten, opdrachtgevers, …
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).


4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.

4.4. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.5. De jonge professional realiseert de doelstelling van de ITIL-servicesupport-processen (incident-, problem-, change-, release- en configurationmanagement) in een gegeven bedrijfssituatie.
4.6. De jonge professional denkt praktijkgericht over de servicedelivery-processen (capacity-, availability-, continuity-, servicelevel-management).

5.A. De jonge professional staat bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.2. De jonge professional doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.
5.6. De jonge professional spoort analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op en stelt definitieve oplossingen voor.
5.7. De jonge professional denkt ook lateraal (=breed).
5.8. De jonge professional gaat discreet en ethisch om met informatie.
5.10. De jonge professional onderkent ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
5.11. De jonge professional benadert creatief en daadkrachtig de beroepsspecifieke problemen (bv. operationele problemen bij implementatie van een nieuw systeem).

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee deelaspecten.

Deel 1: De studenten leren de basisprincipes kennen van informatiebeveiliging. Hierbij worden zowel tactische normen zoals ISO 27001 en ISO 27002, als maturiteitsnormen, zoals SSE-CMM, gebruikt. Verder leren de studenten de basisprincipes van ethical hacking. Hierbij leren ze de verschillende stappen in het hacking proces. Deze competenties worden voorzien van een rode draad: Informatiebeveiliging bij lokale besturen en ziekenhuizen. Hierbij worden de studenten ingelicht over de evoluties en resultaten van de gelijknamige PWO (Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek). De studenten krijgen een opdracht die helpt dit onderzoek vorm te geven en worden hierop beoordeeld.

Deel 2: Daarnaast kom topics van ICT/S managementaan bod. Deze topics zijn gekozen op basis van volgende criteria: aanvullingen op het opleidingsaanbod; nieuwe trends, onderwerpen waar de ICT/S manager "van wakker ligt", ... Concreet vertaalt zich dat voornamelijk in een behandeling van mogelijke onderwerpen als information economics, Business-ICT alignment en ICT Governance, Audit (CobiT), ICT/S Management, gastlezingen, workshops en juridische begrippen in de informaticasector. Hierin komen vakoverschrijdende topics aan bod. Op deze manier zal de student verbanden leren leggen tussen onderwerpen en vakken die voor hem op het eerste zicht los van elkaar stonden. Zodoende wordt gepoogd de vakken gedurende het hele leertraject te integreren. Van de student wordt verwacht dat hij kritisch met gegevens kan omgaan en verbanden kan leggen tussen nieuwe en reeds behandelde onderwerpen. Bovendien wordt er gezocht naar markante nieuwsfeiten uit de week/weken voorafgaand aan het college en worden er verbanden en duiding gegeven bij deze ontwikkelingen. Het concrete onderwerp van de lezingen kan variëren al naargelang de beschikbaar heid van sprekers uit het beroepenveld, maar alleszins dragen de lezingen bij tot het begrijpen van de beroepscontext waarbinnen ICT zich afspeelt.

Indien een buitenlandse student voor dit vak inschrijft, zullen de lessen in het Engels gegeven worden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten nemen deel aan het PWO onderzoek "Succesfactoren voor informatieveiligheid in ziekenhuizen". In dit kader werken ze onder begeleiding van de docent een aantal opdrachten uit, die stap voor stap worden geëvalueerd.

Wanneer gaslezingen worden georganiseerd, is de aanwezigheid van de student verplicht (maar levert op zich geen punten op). Afwezig zijn, te laat zijn of ongedisciplineer gedrag, worden gesanctioneerd (-10% per lezing). De evaluatie zelf (waarmee u punten kan verdienen) gebeurt adhv een of meerdere korte toetsen op papier of in questionmark.

Eerste examenkans - deel 1Eerste examenperiode (januari)Mondeling examen35%
Eerste examenkans - deel 1Eerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie65%
Eerste examenkans - deel 1Derde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%