Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Eindproject


Studiepunten8Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Moonen Nathalie

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

De eindcompetenties van 2IMS (afstudeertraject Informatiesystemen of Interactive Multimedia Design)

Eindcompetentie

Aangezien het eindwerk alle vakken van IMS kan -maar niet moet- integreren, kunnen alle competenties hier aan bod komen. De lijst die hierbij gegeven wordt, bevat daarom enkel die competenties die minimaal aan bod komen.
1. Beroepsrol: informatiebeheerder
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
2. Beroepsrol: communicator
2.2. De jonge professional kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.
2.3. De jonge professional genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
5. Beroepsrol: kwaliteitsbewaker
5.2. De jonge professional doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.

Inhoud

De studenten maken een eindwerk dat moet aantonen dat zij de diverse aspecten van de opleiding verwerkt en geïntegreerd hebben en dat zij dit kunnen toepassen op een gesteld probleem. Hierbij is de richtlijn evenwel dat het moet gaan over een onderwerp dat gerelateerd is aan de opleiding IMS. Hiervoor moeten zij de normale onderzoeksdaden stellen (doelstellingen formuleren, relevantie van gegevens bepalen, analyse, motivatie van het thema, conclusies trekken, rapporteren en presenteren). De inhoud van het eindproject moet aansluiten bij het afstudeertraject.
Studenten kunnen als alternatief ook kiezen voor een Small Business Project (SBP).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoordeling gebeurt zowel op het proces, het product als de mondelinge verdediging.
De student moet een eindwerkkaart bijhouden waarop minstens 5 contactmomenten met de eindwerkpromotor én de gemaakte afspraken genoteerd worden. Minder dan 5 contactmomenten kan aanleiding geven tot een score van 0 voor het gedeelte procesevaluatie.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%