Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Bedrijfsinformatiesystemen/E-Business


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Thielemans Wouter

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Bedrijfskunde 1.

Eindcompetentie

1. INFORMATIEBEHEERDER
1.A. De jonge professional spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.
1.B. De jonge professional organiseert de informatie.
Voor de rol van informatiebeheerder betekent dit:
1.1. De jonge professional bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.

2. COMMUNICATOR
2.B. De jonge professional bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte communicatiestructuur.
Voor de rol van communicator betekent dit:
2.1. De jonge professional communiceert vlot, durft vragen stellen, kan probleemoplossend denken en durft hulp inroepen bij het bespreken van een opdracht.
2.4. De jonge professional functioneert constructief in een (multicultureel, multidisciplinair) team, met respect voor de inbreng van de anderen.
2.6. De jonge professional documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).
2.7. De jonge professional bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest geschikte communicatiekanalen.

3. ORGANISATOR/COÖRDINATOR
3.B. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
Voor de rol van organisator/coördinator betekent dit:
3.2. De jonge professional onderscheidt hoofd- en bijzaken, en stelt op basis daarvan prioriteiten.

4. BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER
4.A. De jonge professional begrijpt de visie en managementstrategie en vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. De jonge professional formuleert een advies en een verantwoording op basis van beroepsgebonden informatie en draagt zo bij tot de beleidsvoering.
Voor de rol van beleidsadviseur/ondernemer betekent dit:
4.4. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers.
4.8. De jonge professional stemt de ICT af op de business, soms ook value-chain genaamd.

5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
5.B. De jonge professional levert bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Voor de rol van kwaliteitsbewaker betekent dit:
5.1. De jonge professional ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
5.3. De jonge professional bouwt een kwaliteitsvolle redenering, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
5.4. De jonge professional werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.

Inhoud

Bedrijfsinformatiesystemen:
informatietransparantie, balanced scorecard; bedrijfsprocessen (voor bedrijfsinformatiesystemen), BPM (business process management), BPR (business process re-engineering), WfM (workflow management);
(operationele/tactische/strategische) informatiesystemen, ERP (enterprise resource planning), SCM (supply chain management), CRM (customer relationship management), BI (business intelligence), KM (knowledge management).

E-business:
e-business strategieën (incl. case studies) & strategie-stappen: analyse, doelstellingen (internet scorecard), bedrijfsmodellen en implementatie (bijv. webwinkels met diens betaalmogelijkheden etc.); e-business trends (bijv. social networks).

In de hoorcolleges wordt de theorie telkens geïllustreerd aan de hand van concrete toepassingen.
In de practica: uitwerken van praktische cases rond balanced scorecard, internet scorecard, e-business strategie en e-business implementatie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • De Internet Scorecard - Verbeter je online resultaten

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer33%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten67%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%