Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Audiovisuele vormgeving en mediatraining 1


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Bosman Jan
  • De Roover Iris

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Beeld (programmajaar 1)
Eindcompetenties Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1

Eindcompetentie

2A.Als communicator kan de jonge professional via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel (laten) communiceren in verschillende talen (Nederlands, Frans en Engels) aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. 2B.Hij kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. 2.5.Hij kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij/zij mee werkt. 3.C.De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. 4B.Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf.. 5A.Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.9.Hij kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, en dit voor zowel reclame-, public relations-, interactieve- als eventcampagnes.

Inhoud

Kenmerken van medium video,DVD,televisie en fim. Filmvaardigheden:film-,video- en tv-taal;conceptualiseren en visualiseren. Beelduitsnede,camerastandpunt,camerahoogte en beeldcompositie. Noties bediening van video-apparatuur. Praktijkgerichte workshops:door realisatie in groepjes van verschillende opdrachten leren studenten de technieken toepassen. Terminologie van bewegend-beeld-communicatie:tv,film,video,dvd. Visueel leren denken door studie van beeldtaal. Inzicht in creatie en productieproces vaneen AV-product. Student bedenkt creatief concept, gaat na of dit aan doelstellingen beantwoordt,leert scenario en draaiboek opstellen. Leren creatief zijn,stress-en deadlinebestendig,zin voor initiatief en samenwerking,zelfstandig en kritisch,op golflengte van AV-professional,go-between tussen AV-wereld en zijn/haar bedrijf/organisatie. Praktijkgericht.
De oefeningen en werksessies leunen aan bij Presentatietechnieken Nederlands in verband met de campagne. Lichaamstaal en stem voor camera en microfoon gebruiken om een boodschap overtuigend en efficient over te brengen. Een staand en zittend statement voor camera tot een goed einde brengen. Notie van microfoon -en cameratechnieken. Stressbeheersing voor camera en microfoon. Stemtraining. Non-verbale technieken bij tv-statement en interview Uitspraak,dictie,intonatie en stemmodulatie optimaliseren. Beknopt en overtuigend leren spreken. Visueel leren denken en spreken.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie65%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen35%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen65%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen35%